Zaujímavosti

katka.janurka

Malá Fatra - miesto tisícero projektov

Autor: Katka Dátum: 19.5.2015 Zobrazenia: 2563 x
Víkend v polke mája 2015 žičil milovníkom hôr vďaka nádhernej zazelenanej prírode, dobrej viditeľnosti, suchému terénu a skvelému počasiu - hlavne v sobotu, v nedeľu ráno to už totiž bola na hrebeni trošku divočina čo-do fúkora a hrozivo vyzerajúcim mračnám, no nakoniec aj tie premohlo slniečko. :) Už od jesene a NajtRanu sme si s Petríkom chceli zopakovať prebeh časti hrebeňa krivánskej Malej Fatry za dňa, a tak sme si išli nahor zabehať/rýchlo-poplaziť. Sobotnajšiu trasu (21,5 km a 1570 m stúpania) sme zvolili tak, aby si ju Petrík mohol miestami predĺžiť (25 km a 1850 m stúpania) a vyrovnať tak časový rozdiel s mojím pomalším tempom: Šútovo - Šútovský vodopád - Mojžišove pramene - Chata pod Chlebom - Snilovské sedlo - (Petrík na Chleb)- Veľký Kriváň hrana - (Petrík na Veľký Kriváň) - Pekelník - Malý Kriváň - S. Vráta - (Petrík cez Suchý) - Príslop p. Suchým - Chata pod Suchým, kde sme prespali. Celkovo to zrovna vo Fatre žilo viacerými športovými projektami - napr. 4 Fatranské vrcholy uja Tygra, 3-dňový prebeh Malej Fatry z Bojníc do Terchovej v podaní Martina Kovaľa a Richarda Zvoláneka, výborných slovenských ultrabežcov, frčiacich na rastlinnej strave. Tiež sa týmito končinami túlal aj český stovkár, Tomáš Zaplatílek, ktorý mimo iné organizuje Stovku Podkrkonoším a obľubuje naše hory. :) Takže sme mali v takejto dobrej spoločnosti o zábavu a príjemný večer na chate postarané. Ako sa nám s Petríkom išlo v obľúbenom pohorí Malej Fatry?
Malá Fatra - Šútovo
Tesne poobede frčíme na vlak z Vrútok a po takmer už klasickom 20 minútovom meškaní vyskakujeme na zastávke v Šútove, kde na Váhu vidíme plávať desiatky labutí - ale Vy ich neuvidíte, lebo sme Vám ich neodfotili, bebebebe. :D
Malá Fatra - Chleb
Chvíľu bežíme popri hlavnej ceste a zabáčame do Šútova. Naskytá sa nám idylický pohľad na rozkvitnuté lúky a kolibky na sušenie sena s výhľadom na smer našej cesty - Chleb.
Šíp
Nad jazerom v lome vidíme aj vrchol Šíp a pokračujeme do zelených lesov v Šútovskej doline ...
Malá Fatra - Šútovský vodopád
... až dobiehame na koniec doliny ku nádhernému Šútovskému vodopádu. Chvíľku rozjímame pri drobných chladivých kvapkách, ktorými je vzduch v okolí vodopádu nasýtený.
Malá Fatra - Šútovský vodopád Malá Fatra - Šútovský vodopád
Po chvíli pokračujeme chodníkom strmo nahor a vychádzame z lesa, začínajú nás obdarúvať výhľady na všetky strany - na Chleb ...
Malá Fatra - Hromové
... aj na pána Stoha. :)
Malá Fatra - Stoh
Prichádzame k rozvetveným Mojžišovým prameňom, kde to len tak srší zeleňou.
Malá Fatra - Mojžišove pramene Malá Fatra - Mojžišove pramene, Stoh, Veľký Rozsutec
Na fotke vľavo Veľký Rozsutec a Stoh. :)
Malá Fatra - Stoh, Veľký Rozsutec
Driapeme sa chodníčkom popod Hromové a Chleb ...
Malá Fatra - Hromové, Chleb
... a dobiehame ku chate pod Chlebom.
Malá Fatra - Chata pod Chlebom
Chvíľu posedávame, Petrík si dáva pivo, ja dobrý mätový čajík a bežíme do Snilovského sedla medzi Chlebom a Veľkým Kriváňom.
Malá Fatra - Chata pod Chlebom Malá Fatra - Veľký Kriváň
Kým som bežala popod Veľký Kriváň, Petrík o dušu cvakal krásne fotky z vrcholu Chlebu - výhľad na Veľký Kriváň ...
Malá Fatra - Chleb panoráma
... celú panorámu - z ľava: v diaľke Malý Kriváň, vpredu Veľký Kriváň, v strede Tiesňavy a Boboty, vpravo Poludňový grúň, Veľký Rozsutec, Steny a Hromové.
Malá Fatra - pohľad z Chlebu Malá Fatra - pohľad z Chlebu Malá Fatra - pohľad z Chlebu Malá Fatra - pohľad z Chlebu
A takéto pohľady sa naskytli Petríkovi z Veľkého Kriváňa. :)
Malá Fatra - pohľad z Veľkého Kriváňa Malá Fatra - pohľad z Veľkého Kriváňa Malá Fatra - pohľad z Pekelníka
Pohľady z Pekelníka - smer našej cesty ... :)
Malá Fatra - pohľad z Pekelníka Malá Fatra - Rozsutce
Odtiaľto bežíme - Veľký Kriváň. :)
Malá Fatra - Veľký Kriváň Malá Fatra - medzi Kriváňmi
A začína výraznejšie stúpanie pred Malým Kriváňom, prechádzame do chôdze. Vpravo vidíme jeho vrchol ...
Malá Fatra - medzi Kriváňmi Malá Fatra - Malý Kriváň
Petrík ma dobieha až na vrchole, pár cvakov a chrúmeme balíček sušených hrozienok, mňam. :)
Malá Fatra - Malý Kriváň
Panoráma z Malého Kriváňa - zľava: Suchý, Biele Skaly, Stratenec, napravo Pekelník a Veľký Kriváň.
Malá Fatra - Malý Kriváň panoráma Malá Fatra - Malý Kriváň výhľad
Za Stratencom v sedle Vráta sa s Petríkom znova rozdeľujeme - ja idem traverzom popod a Petrík horom cez Biele Skaly a Suchý.
Malá Fatra - Biele skaly
Takéto krásne výhľady mal zo Suchého. :)
Malá Fatra - Suchý panoráma
Spod Suchého bežíme už len kúsok peknými kľukatými lesnými cestičkami ku chate pod Suchým. Začína sa zľahka zvečerievať a slnko už je nižšie.
Malá Fatra - pod Suchým Malá Fatra - Chata pod Suchým
Ubytuvávame sa na chate a stretávame nášho verného bežeckého spolupáchateľa, Roba Zymberiho, ktorý sa vybral do Fatry s dvoma kamarátmi a tak ich zničil, že si museli ísť na izbu zdriemnuť. To sa mu podobá. :D
Malá Fatra - Chata pod Suchým
Zoznamujeme sa s Tomášom, vítame sa s Rišom a Maťom a sadáme spolu všetci šiesti aj s Robom ku stolu. Neskôr sa k nám pripájajú aj Robovi dvaja kamaráti a sem-tam aj okolotackajúci sa toho-večerný držiteľ ocenenia za najväčšieho opilca chaty, ktorý bol fakt na šrot a nevedel nám povedať ani to, ako sa volá. Ale za to sme si 10-krát vypočuli, ako si obil zadok pádom z Gerlachu. :D
Pár hodín plodne debatujeme a zabávame sa, až sa pomaly roztrúsime do izieb. My sme vychytali izbu s Rišom a Maťom, a tak pokračujeme tam. Dôjde aj na krátky strečink, večerné vyžieranie čerstvého kokosu a na záhadný plíživý pach z neidentifikovateľného zdroja Petríkových ponožiek, ktoré poctivo vyhadzujeme mimo izbu. :D Po odstránení všetkých toxických substancií sa ukladáme na spánok ...
Ranné vstávanie je pre chalanov ťažké, predsa len sú už tretí deň na trase s poriadnym objemom kilometrov a majú ešte kusisko pred sebou. No i tak sú dobre naladení a vybiehame ešte kúsok cesty s nimi ... :)
Malá Fatra - Chata pod Suchým
Na Javorinu vykráčavame ľahučko a ja vyzerám ako úchylný psychopat - ale to preto, že sa teším zo spoločného behu s takýmito bežeckými osobnosťami, boháča (podľa vzoru "bohatý človek"). Tak ma v tom nechajte. :D
Malá Fatra - Javorina
Nevydarená vysvietená foto na Javorine a dávame sa do behu ...
Malá Fatra - Suchý
Vyškriabeme sa na Suchý a zisťujeme, že na hrebeni je celkom vetrisko. Na chalanov sa mračia temné oblaky nad Malým Kriváňom, smerom ich cesty. Ja s Petríkom máme v pláne zbehnúť na Maguru, kde je výrazne slnečnejšie. Posledné spoločné foto, prajeme šťastnú cestu a lúčime sa s Rišom a Maťom.
Malá Fatra - Sedlo pod Suchým
Zbiehame do sedla pod Suchým a cez Maguru bežíme na chatu pod Magurou, dávame čajíky a bežíme ďalej po ceste naokolo dolu do Kľačian - cca 15 km a 450 m stúpania. Pomedzi to chrúmeme mladé bukové lístie, ktoré chutí príjemne kyslasto, ako citrón či kyslička. :)
Domov prichádzame spokojní a veselí, plní pozitívnych dojmov z krásnej fatranskej prírody a inšpiratívne nabití dobrými ľuďmi "podobnej krvnej skupiny". :) Ďakujeme!