Zaujímavosti

katka.janurka

Krkonoše - Zo Špindlu na Luční boudu

Autor: Katka Dátum: 26.11.2015 Zobrazenia: 1578 x
Vonku už začína prituhovať, rána sú mrazivé, všade striebristý srieň a na horách sa už rozbieha sezóna snehu. Farebné listy zo stromov už zväčša opadali a príroda nám začína ponúkať iné krásy na obdiv. Ja si však chcem kolorit jesene ešte pripomenúť, a preto sa v tomto fotopríbehu vrátim pár týždňov dozadu - k výletu do najvyššieho českého pohoria. :) Krkonoše! V piatok sme si vybehli na Sněžku z dedinky Pec pod Sněžkou, v sobotu sme sa zúčastnili bežeckého podujatia Stovka Podkrkonoším so štartom v Hoteli pod Zvičinou. Tam sme v chatke po akcii prespali a v nedeľu ráno 18.10.2015 sa vydávame do obce Špindlerův Mlýn v srdci Krkonoší - východzieho bodu pre naše nadchádzajúce dni. Cestou sa ešte zastavujeme na len pár kilometrov vzdialenej priehrade, Les Království.
Vodná nádrž Les Království - priehradný múr
Hmla dotvára tajomnú atmosféru priehrady a ja si hovorím, že takúto architektúru by som uvítala na viacerých miestach. :) Pripomína mi to trochu náš slovenský Bojnický zámok.
O tom, že toto miesto má veľké čaro, netreba pochybovať. Naozaj sa tu cítime celkom kráľovsky a okolité prostredie - stavby a zafarbený les nás uchvacujú. :)
Vodná nádrž Les Království - budova pri nádrži
Ja som mala možnosť si to tu dosýta obzrieť už deň vopred, keď som sa znovu raz "náhodne" zatúlala. Ale mám rada, keď sa stratím, lebo väčšinou z toho vzíde niečo podobne pekné ... :) Petrík tu ešte nebol, tak sa prechádza hore-dolu a obzerá, kým ja zápasím s nastavovaním statívu (na fotenie z ruky je dosť tmavo) a vyberám vhodné kompozície.
Vodná nádrž Les Království
Jedna spoločná romantická na pamiatku :D ... a môžeme pokračovať ďalej v smere naše výletnej cesty za krkonošskými horami.
Vodná nádrž Les Království - priehradný múr
Tu - v Špindlerovom Mlýne, začíname svoju turistickú trasu s parametrami cca 20 km a 900 m stúpaním. Dnes to bude Špindl - Dlouhý důl - Výrovka - Luční bouda - Údolí Bíleho Labe - Špindl. A tak sa dávame do kroku - po zelenej značke smerom k Dlouhému důlu. Počasie nám konečne trochu viac praje a svieti na nás miestami aj slniečko, čo jesenným farbám na okolitých stromoch ešte viac nahráva k dokonalosti.
Pohľad zo Špindlerovho mlýna na Luční horu
Zelenou značkou po asfaltke sa dostávame pomaly na okraj Špindlerovho Mlýna a nasávame atmosféru osamotených penziónikov a chát, roztrúsených v priľahlom svahu. Pomaličky sa blížime k Luční hore (1555 m) v pozadí, na ktorú budeme stúpať z pravej strany dolinou Dlouhý důl.
Tieto dva domčeky - "boudy" - sa nám cestou najviac zapáčili. :-)
Chatky v Špindlerovom mlýne
A už asfaltka končí a prichádzame na začiatok výraznejšieho stúpania v Dlouhom důle - nevieme sa vynadívať na krásnu pestrofarebnú rozmanitosť okolitej prírody. :)
Jesenná príroda v Dlouhom dole
Stúpame popri zurčiacom Svatopetrskom potôčku ...
Svatopetrský potok v Dlouhom dole
... najprv po širokej štrkovitej ceste a o chvíľu sa dostávame na užší, kameňmi vykladaný lesný chodníček, akých je tu v Krkonošoch plno.
Dlouhý dol
Slnko zachádza za oblak a v tieni stromov je málo svetla, preto znovu fotíme až neskôr - nad Dlouhým důlem. Výhľad smerom odkiaľ sme prišli - pod zjazdovkou Špindlerův Mlýn a napravo slnkom osvetlené Kozí hřbety.
Pohľad na Medvědín z Dlouhého dolu
Panoráma - posúvajte sa šípkami. Prichádzame na rázcestník s červenou značkou kúsok od turistickej chaty Výrovka. To Vám je celkom veľká budovisko - tak, ako je to v tomto pohorí u turistických chát zvykom. K tej azda najväčšej sa však ešte len dostaneme. :) Okrem týchto gigantov je tu však mnoho menších milých horských boud, ktoré svojim útulným zjavom zahrejú pri srdci.
Panoráma z rázcestia pri Výrovke
Petrík letí do Výrovky na pivo, aby skresal mrzútstvo z môjho pomalšieho tempa a ja idem napred, popod Luční horu - po červenej k Luční boude. Tento úsek medzi dvoma turistickými chatami sa ide po asfaltke. Za normálnych okolností by mi to vadilo, no tu viem, aké výhľady ma za chvíľku čakajú.
Pohľad na Luční horu od Výrovky
Toto prostredie mi dosť pripomína naše Martinské hole - lúčny hrebeň s kosodrevinou a tiež tam vedie aj asfaltka k vysielaču. Možno aj preto sa tu, v Krkonošoch, cítim ako doma. Len trošku so závanom exotiky a českého piva. :D
Medzi Výrovkou a Luční boudou
Už len kúsok a teším sa až sa prehupnem cez kopček a uvidím šíry hrebeň okolo Lučnej boudy. :) Dobieha ma pivný Petrík.
V diaľke, kúsok pod vrcholom Luční hory, vidíme Petríkove obľúbené bunkre zvané "řopíky" - ľahké objekty vz. 37.
Luční hora
Keďže neviem povedať ř, tak ich volám ropíky - asi lepšie, ako žopíky. :) Petríkovi svieti nadšená iškrička v oku, k týmto vojenským záležitostiam ho to úplne tiahne.
Řopíky pod Luční horou
Ďalšia panoráma - použite šípky. Vyhupli sme sa na vytúženú lúčnu "náhornú plošinu". :) Zľava oproti vidíme Čertovo návrší, v strede Luční boudu, napravo napoly v hmle skrytý vrchol Sněžky (1603 m) a v popredí Studniční hora (1554 m).
Panoráma nad Luční boudou
Pohľad na Čertovo návrší a Luční boudu ...
Luční bouda
... a ja, uzimená Katarínka, so Sněžkou. :)
Sněžka v hmle
Veselý a vyletnený sandálkový škriatok Petrík ... :)
Nad Luční boudou
A už sa blížime k boude, tešiac sa na jej príjemný interiér a aj ... pivko. Luční bouda je totižto najvyššie položený pivovar v strednej Európe. :)
Panoráma Luční hora a Stříbrný hřbet
Varia a čapujú tu "Paroháča" s celkom úsmevným logom. A hneď niekoľko typov. :) Popravde, hoci piva veľa nepijem, lepšie od Paroháča som ešte neochutnala. Takže poctiví pivkári si isto prídu na svoje ... a Petrík sa síce odnaúča byť poctivým pivkárom, ale aj tak si pochvaľoval. :D
Pivo paroháč na Luční boude
Vnútri obzeráme archívne fotografie z okolia boudy a smejeme sa na tom, že pôvodne nemala Luční zaberať iba "500 tisíc metrov štvorcových", ale dva milióny. Toľko k tej asi najobrovskejšej horskej chate na svete ... :)
Maketa Luční boudy
Panoráma - šípky. Z Luční boudy ešte Petrík beží obhliadnuť po žltej značke kúsok na poľskú stranu.
Panoráma Luční bouda a Luční hora
Ja sa medzitým poberám už dolu, po modrej značke do Údolí Bíleho Labe, a s Petríkom si navzájom mávame z diaľky. :-)
Petrík sa lúči s Luční ... :)
Luční bouda
... a začína na nás konečne znovu svietiť viac slniečka pomedzi mraky. Pohľad na Luční horu.
Luční hora
Panoráma - šípky. Kúsok nad údolím, pohľad na Čertovo návrší.
Panoráma Čertovo návrší
A zbiehame do Údolí Bíleho Labe.
Dolina Bílého Labe
Tu som si to pred dvomi rokmi ohromne zamilovala a trvá to aj teraz. Toto údolie pokladám asi za najkrajší, najpanoramatickejší zážitok takto na jeseň, keď príroda hrá farbami.
Fotky tú dokonalosť len pramálo dokázali zachytiť, pretože je dosť hmlisto a tmavo. Z foťáka by to lepšie vypľulo za jasne slnečného počasia. Ale naživo mi znovu raz behali zimomriavky po chrbte, ako som skackala po vykladanom skalnatom chodníčku a kochala sa okolitými detailami.
Tie machy, paprade, skalky pokryté viacerými druhmi lišajníkov a prepletajúce sa farby listnatých, ihličnatých i sivých vyschnutých stromov ...
Bílé Labe
Panoráma - šípky. Trochu tmavšia, ale celkom výpovedná ... :)
Panoráma z doliny Bílého Labe
... bežím a chytá ma za srdce.
Dolina Bílého Labe
Miestami sa nám naskytajú otvorenejšie výhľady na potok Bílé Labe a protiľahlý kamenistý Suťový svah.
Bílé Labe
Na jednom mieste nad chodníčkom svah spevňuje kamenná "stena" ...
Dolina Bílého Labe
... spod ktorej je výhľad až kdesi na vrchol Kozích hřbetov. Zbiehame ku Boude Bílé Labe, kde majú drevenú sošku patróna krkonošských hôr, Krakonoša. :)
Krakonoš na Boude Bílé Labe
Bouda Bílé Labe pekne zapadá do okolitého prostredia ... :)
Bouda Bílé Labe
Petrík si na nej dáva pivo a ja znovu idem napred, aby som skresala z jeho rýchlejšieho tempa. :) Z modrej značky od boudy sa dávam traverzom popod Kozí hřbety na žltú značku.
Pod Železným vrchom
Petrík ma asi za 15 minút dobieha. Bohužiaľ mu "zdĺžka na pivo" veľmi nepomohla, lebo mi nechal foťák - a to zvykne byť v krásnej prírode chyba, ak chce, aby som išla rýchlo. :D Ja sa obzerám všade možne po okolí, samozrejme ...
Krkonošské boudy
... a tesne pred zotmením dobiehame naspäť do Špindlerovho Mlýna. Pohľad na lanovku a vrch Medvědín oproti.
Nad Špindlerovým Mlýnom
Hor sa na večeru po príjemnom dni a spať. :) Ďalší deň nás čaká výlet na Špindlerovu boudu, Dívčí Kameny, Sněžné Jámy a Labskú boudu, popri Medvědíne dolu do Špindlu. :) Tešíme sa!