Zaujímavosti

katka.janurka

Výbeh na hmlou zavalenú Sněžku

Autor: Katka Dátum: 9.11.2015 Zobrazenia: 1000 x
Na piatok 16.10. až utorok 20.10. si Petrík zobral dovoľenku, aby sme sa mohli vydať na pár dní na výlet do jedného z našich obľúbených pohorí - Krkonoší, najvyšších hôr v Česku, do ktorých sme sa prvýkrát mali možnosť dostať v rámci svadobnej cesty pred vyše dvomi rokmi. :) Na sobotu sme si naplánovali zúčastniť sa kúsok od Krkonoší bežeckej akcie Stovka Podkrkonoším, na ktorej Petrík bežal polovičnú 50 km vzdialenosť. V piatok po dlhej odšoférovanej ceste nám zostalo ešte trochu času a potrebovali sme si ponaťahovať kosti, tak sme z Podkrkonošia ešte odskočili do dedinky Pec pod Sněžkou, odkiaľ sme si v rýchlosti vyšli na najvyššiu českú horu, Sněžku (1603 m). Zvolili sme si cca 14 km trasu z Pece po zelenej na Růžohorky, odtiaľ po žltej značke na vrchol Sněžky a nadol sme vybrali cestu do Obřího sedla po červenej, kde sme sa odpojili na modrú značku cez Obří důl naspäť do Pece. Počasie nám síce na výhľady prialo iba trochu, no nevadilo nám to, keďže sme mali všetko v čerstvej pamäti z prvého výletu, ako by to bolo len pred týždňom a navyše farebná jesenná príroda je nádherná aj v hmle. :)
Zelená značka z Pece pod Sněžkou k Růžohorkám
Stúpame teda po zelenej značke z Pece po vykladaných kamenistých chodníčkoch, obkolesených ihličnatými lesmi s farebnými papraďami, obdivujem pomedzi prepletajúce sa korene a machmi porastené skaly ...
Prichádzame k rázcestníku na Růžohorkách pri Děčínskej boude (inak "bouda" je úplne super zlaté slovo pre horskú chatu :D), odkiaľ sa napájame na žltú značku ...
Děčínská bouda
... po žltej bežíme istý kus po asfaltke, ktorá vedie asi 1,5 km k lanovke pod Růžovou horou, obdivujúc okolité lesy ...
Žltá značka nad Růžohorkami
... v hmle stretávame aj tunajších lesných obyvateľov :) ...
Srnka pod Sněžkou
... a pózujú nám pomedzi stromy ... :)
... nad lanovkou sa opäť dostávame mimo asfalt na široký terénný chodníček ...
Žltá značka na Sněžku
... a dobiehame k začiatku schodíkov vedúcich na vrchol Sněžky, ktorých je okolo tristo - ešte že sú všetky očíslované, lebo v počítaní by som sa asi rýchlo stratila ... :)
Schody pod Sněžkou
Ako prichádzame na vrchol, začína poriadne fúkať, je sychravo a kraľuje tu hustá hmla so 100% vlhkosťou. Táto kombinácia nám hodne odoberá teplo, tak sa frčíme zohriať do búdky Poštovny na Sněžce, z ktorej sa dá posielať pošta a pohľadnice :D - dávam si tu dobre padnúci horúci mätový čaj. :) Tabuľka dnes ukazuje cca 3 stupne a rýchlosť vetra "len" 11 m/s - čo je celkom vpohode oproti posledným 22 m/s pred dvoma rokmi, keď sme mysleli, že nás odfúkne aj s topánkami. Na počasie na Sněžke máme proste šťastie a je slnečno snáď vždy keď zrovna nie sme na nej. :D Teší nás, že sa tu separuje odpad.
Poštovna na Sněžce
Naobliekame sa do všetkého čo máme a z Poštovny sa poberáme trochu si poobzerať vrchol. Slnko miestami trochu prekukuje a my sa zlostíme, že nie sme aspoň o 20 metrov vyšší, aby sme mali inverziu. :D Ideme sa pozrieť do vnútra kostolíka sv. Vavřinca a spomíname si aj na posedenie v okrúhlo-ufónskej reštaurácii na Sněžke. Nachádzame sa práve na česko-poľských hraniciach.
Na vrchole Sněžky
Keďže je fakt riadna kosa, poberáme sa rýchlo dolu do Obřího sedla po červenej značke.
Pod vrchololm Sněžky
Cupkáme po kamenných chodníčkoch a tešíme sa, že sa počasie začína trochu vyjasňovať a slniečko nám miestami zasvieti do tvárí. :)
Červené značka zo Sněžky do Obřího sedla
Bežíme na vyhliadky a rozprávame sa s hmlou, aby sa kúsok zdvihla, pretože vieme aké výhľady v sebe skrýva - na široký lúčny chrbát hrebeňa.
Vyhliadka pod Sněžkou
V nižších častiach sa nám trochu odkrýva pohľad na poľskú stranu.
Pohľad z pod Sněžky na poľskú stranu
A konečne začíname niečo vidieť :) - Úpsku hranu, Čertův hřeben a Úpske vodopády po prvé ... :)
Pohľad na Četův hřeben
... vodopády po druhé ...
Vodopády Úpy
... a po tretie. :)
Zbiehame Obřím důlem popri vodopáde Rudného potoka ...
Vodpád Rudého potoka
... kde na chvíľku zastavujeme pri vodárni pre Sněžku.
Vodáreň pre Sněžku
Malebnými chodníčkami za sprievodu farbičiek z listnatých stromov pokračujeme do doliny ...
V Obřím důle pod Sněžkou
... a ja neustále blúdim očami zo strany na stranu, aby som toho čo najviac vpila do pamäti, pretože sa mi tu veľmi páči.
Vzďaľujeme sa od hrebeňa hôr a popri zurčiacej riečke Úpe bežíme okolo Boudy pod Sněžkou, pod ktorou nečakane stretávame kamaráta z našich domovských hôr a pretekov, Tomáša Belianskeho, spolu s bežeckým parťákom a psíkom. Dávame sa chvíľku do reči, lebo svet je srandovne malý a hocikam sa vydáte, takmer na istotku stretnete známych. :D
Pec pod Sněžkou
Až nakoniec dobiehame naspäť do Pece pod Sněžkou - spotení, ale maximálne spokojní, napriek nie úplne ideálnemu počasiu. :)
Super sme sa prebehli a prevetrali, môžeme pokračovať do Podkrkonošia na sobotňajšiu bežeckú akciu a potom sa znovu v nedeľu vrátime do Krkonoší po ďalšie výlety a zážitky. :)