Zaujímavosti

katka.janurka

Zima v Malej Studenej doline

Autor: Katka Dátum: 20.1.2016 Zobrazenia: 2374 x
Vianočné sviatky som strávila prevažne v Martine, doma u rodičov, a v rámci voľnejších dní som mala výbornú príležitosť vyšvihnúť sa na priľahlé fatranské, ale i vzdialenejšie tatranské kopčeky. Bola by to praškoda nevyužiť, keď môžem, a tak sa v pondelok posedávajúc s Erikom na vrchole Znieva dohadujeme, čo dáme zajtra. Predkladá mi pikantný návrh - turistiku vo Vysokých Tatrách, konkrétne Téryho chatu v Malej Studenej doline. Zloženie tlupy ja (Katka), Erik a Erikova Katuška a k tomu hovorí, že možno sa zíde aj ďalšia výšľapisticko-turčianska banda zatiaľ neznámeho zloženia. Trasa - zo Starého Smokovca cez Hrebienok a Zamkovského chatu na Téryho. Mne sa preukrutne zablýska v očiach, pretože na Térynke som ešte nebou. :) Hneď prikyvujem, že bisťu, pozdáva sa mi to, hybajme. Hore na chate robí aj naša kamarátka Kika, švárna to turčianska deva, ktorá mi pred Vianocami zadala ľúbivú vypaľovaciu zakázku s motívmi spomínaných horských chát, tak by som pohladila dve muchy jednou ranou - aj navštívila Kiku, aj pozrela, ako sa vodí mojim dekoračným dreveným dietkam v horských výšinách. :)

A tak ráno (v utorok 29.12.2015) vstávam čosi po šiestej s mierne zalepenými očami po výdatnom spánku, ktorý trval až necelé dve hodiny. Večer sa totiž akosi príjemne a hlavne nečakane natiahla stredoškolská stretávka po skoro 5 rokoch. :D Ale hor sa do hôr - čaká nás krásny deň, čoskoro vyjde slnko. Balím v rýchlosti na cestu do auta igelitku banánov, do batôžka dáke čerstvé datle a ovocno-orieškové "raw vegan" tyčinky, čo sme podostávali s Petríkom pod stromec, s tým si improvizovane vystačím až do večera. :D O siedmej prichádzajú po mňa decká a valíme smer Smokovec. V Turci je polojasno, miestami mraky, no cez Kraľovany do Ružomberka rozrážame hmlu, až vyjdeme na liptovskej strane v úplne jasnom počasí s vychádzajúcim slnkom. Vyzerá to nadmieru sľubne. Ako začíname v diaľke vidieť masívy Vysokých Tatier, sme nadšení - všade modrá obloha bez mráčka, akurát celé Tatry sú asi v polovici výšky zahalené pásom hmlistých oblakov so štítmi zaliatymi mäkkým oranžovo-ružovým svetlom. Dávajú nám najavo, že nás hore čaká inverzia za odmenu a priam pozývajú na výlet. Ako sa približujeme k Tatrám, vnárame sa do hmlistej temnice. :) Parkujeme auto kdesi pri Hornom Smokovci a začíname našu prechádzku. Ajaaj, trochu koska, musíme rezko pridať do kroku. :)

Erik v Starom Smokovci zisťuje cenu za odvoz na Hrebienok, aby sme boli čím skôr nad hmlou, no keď ju počujeme, zrazí nám to hrebienok a ideme radšej peši. :) Zatiaľ tu nie je veľmi veľa ľudí. Na Hrebienku pauza na čaj z Eržikovej termosky a ja pri pohľade na zľadovatelé vychodené chodníky vyťahujem hneď aj mačky - recenzia Snowline Chaisen Pro Spikes pre záujemcov. Kráčame ponad Rainerku k mostu cez Studený potok a kým sa mačkujú aj detičky, ja trošku cvakám okolitú atmosféru ...
Veľká studená dolina
Misia s nasadením kocúrov je úspešná a pokračujeme v šľapaní, otvára sa nám výhľad do Studených dolín, všetko je poprášené jemnou vrstvou snehu a dotvára nám to sviatočný vianočno-novoročný nádych, keďže v nižších polohách po snehu zatiaľ ani stopy.
Pomaličky stúpame a dobiehame vrstvu hmly, ktorá pred nami uniká čoraz vyššie ...
pod Zamkovského chatou
... a prichádzame k Zamkovského chate. Tu som pradávno nebola, tak nám Eržo cvaká s Katuškou pamätnú. :)
pred Zamkovského chatou
Tak ho to zmohlo, že si musí chvíľku vyfľusnúť v priľahlej helikoptérke. :D
detský vrtuľník pri Zamkovského chate
Ideme sa zohriať na chvíľku dnu do chaty na fantastický čaj a ja sa vytešujem z toho, že som objavila cez okienko priamo vzadu v kuchyni na stene moje drevené dieťa - lopárik s motívom Zamkovského chaty :-) ... hlásim sa chatárikom o autorstvo a tí by ma hneď chceli uctiť poctivým horcom, ale reku, ja takuô nepijem, tak som si aspoň pohľadnicu s vtipnou kresbou od Ivana Baja zobrala na pamiatku. Foťák sa mi dočista zarosil, tak ma Eržo fotí s mojim dielkom zo svojho mobilu. :) Mimochodom, knižočku od - Smiech na lane "sme dostali" od Erika k Petríkovej 30-tke. Odporúčame - veľmi milé a humorné čítanie, najmä z horolezeckého prostredia.
Katkin vypaľovaný lopárik na Zamkovského chate
Na Zamke sme pobudli asi 20 minút a pokračujeme v našej púti cez priľahlý les vyššie do Malej Studenej doliny. Chodník je miestami zľadovatelý kvôli udupaniu, no s mačkami na nohách to ide v pohode. Zdá sa nám to ako večnosť, kým sa šinieme v hustnúcej hmle - a nie a nie sa z nej vymotať. Chvíľkami nás už opúšťa "inverzný elán", mysliac si, že hmla stúpla za ten čas príliš vysoko a nevyhrabeme sa už nad ňu. Ale presne pred touto pochybovačnosťou a beznádejou nás ráno varoval ten skvostný pohľad na slnkom zaliate hory. :) Takže ja ešte verím!
Malá Studená dolina
A naozaj - ako začíname strmšie stúpať popod Prostredný hrot, hmla začína v posledných úsekoch rednúť, až zbadáme vysnívanú modrú oblohu.
 Prostredný hrot z Malej studenej doliny
Dodáva nám to svižnosti do tempa, lebo sa už nevieme dočkať a okolité skalné masívy nám vyrážajú dych. :) Objavuje sa aj Pyšný a Lomnický štít ...
Pyšný a Lomnický štít
Hneď je nám bujarejšie, keď si do kroku zobneme pár sladkých datlí, pretože kopčisko máme ešte pred sebou statočný a strmý.
Prostredný hrot z Malej studenej doliny
Konečne sa škriabeme nad hmlistú perinu v asi 1850 m.n.m a vidíme všetko oveľa jasnejšie. :)
Lomnický hrebeň
Na toto sme sa tak veľmi tešili ...
... a je nám dopriate. :)
vrchol Malej studenej doliny pod Téryho chatou
Cvakám panorámu na Lomnický hrebeň ... zmenšená verzia ...
... a zväčšená verzia ... po panoráme sa môžete posúvať šípkami.
Panoráma Lomnického hrebeňa z Malej Studenej doliny
Na objektíve mi medzičasom primrzli malé snehové vločky a všimla som si to až na Téryho chate pri sušení foťáka, tak ospravedlňte prípadné šmuhy a odlesky na nasledujúcich niekoľko fotkách. :D Pohľad kdesi na Širokú vežu ...
Široká veža, Vysoké Tatry
Pohľad späť dolu nám zakrývajú prevaľujúce sa hmly.
Pohľad do Malej Studenej doliny od Téryho chaty
Zmenšená panoráma z posledného strmého stúpania pod Téryho chatou ...
Zväčšená panoráma - použite šípky. Na poslednom cca kilometri začíname stretávať a dobiehať väčšie množstvo turistov ...
Panoráma spod Téryho chaty smerom na Spišské plesá
Zmenšená panoráma - pohľad do Malej Studenej doliny. Odtiaľ sme sa vyštverali. :)
Zväčšená panoráma - použite šípky. Malá Studená dolina ponorená v obláčikoch. :)
Panoráma Malej Studenej doliny pod Téryho chatou
O kúsok vyššie vychádzame z tieňa hôr a konečne cítime na tvári prvé hrejivé slnečné lúče v tento deň.
Pohľad do Malej Studenej doliny
Na vyhrievanie to zrovna nie je, ale aj tak sme s Katuškou nadmieru spokojné. :)
Katky pred Téryho chatou
Alebo je? :) Kým si ja cvaknem, po čom mi srdco piští, decká ma čakajú na vyhriatom svahu. Pre mňa jeden z prvých pohľadov odkrývajúcej sa Téryho chaty.
Téryho chata
Slniečko, môj fľakatý primrznutý objektív, Prostredný hrot (2441 m) a Erik s Katkou. :)
Prostredný hrot, Vysoké Tatry
Uchvacuje ma scenéria v okolí Téryho chaty, učupenej medzi toľkými skalnými obrami - naľavo od chaty v strede Široká veža (2462 m), napravo Malý Ľadový štít a Ľadový štít (2627 m).
pohľad na Téryho chatu, v pozadí Široká veža a Malý Ľadový štít
Zmenšená panoráma spod Téryho chaty na Malú Studenú dolinu.
Zväčšená panoráma - použite šípky. :)
Panoráma Malej Studenej doliny od Téryho chaty
Na povestnej hromade šutríkov pred Térynkou - Malú Studenú dolinu mám ako na dlani :) ... a vlastne celý svet spolu s ňou.
násyp pred Téryho chatou
Vonku je ale poriadne oziablina, tak sa nezdržiavame veľmi dlho a ideme sa čím skôr zohriať do chaty. Je to škoda, musím sem ísť aj v lete a pobudnúť tu niekoľko hodín len tak na slniečku. :) Cesta sem nám v pohodovom tempe aj s prestávkou na Zamke trvala 2:50 h. Do jedálne v chate vchádzame cez schodisko, za ktorým hneď vidím na dverách do kuchyne visieť svoje druhé drevené dieťa - vypaľovaný lopárik Térynky. :-) Hore-dolu tu bez ustania lieta aj prácou zavalené Kiko, no na chvíľku si ju odchytávam, aby sme dali jednu spoločnú ... :)
Katkin vypaľovaný lopárik na Téryho chate
Keď som sa ako-tak zahriala, idem sa na chvíľku prejsť do okolia chaty ... Pohľad na Prostredný hrot a Priečne sedlo.
Pohľad na Prostredný hrot a Priečne sedlo
Térynka odzadu - pohľad do Malej Studenej doliny.
Téryho chata odzadu - pohľad do Malej Studenej doliny
Majestáty Širokej veže, Malého Ľadového štítu a Ľadového štítu.
Široká veža, Malý Ľadový štít a Ľadový štít
Jedno z Piatich Spišských plies, ukryté pod ľadom, vzadu masív Lomnického hrebeňa.
V kotline Piatich Spišských plies
Kotlina Piatich Spišských plies sa pomaly ponára do tieňa hôr - vzadu Ľadové sedlo, vpravo Baranie rohy (2526 m), Baranie sedlo a Spišský štít (2623 m), pod nimi zamrznuté jedno z plies.
Zamrznutá som za tých pár minút znova aj ja, tak letím nazad do chaty. Tesne po nás na Térynku došla aj spomínaná turčianska banda, ktorá tu bude aj nocovať, a tak o spoločnosť nemáme núdzu - na fotke zľava: Ja, Erik, Katuška, Monika, Marek, Bobča, s čistiacim prostriedkom v pracovnom zápale malé milé Kiko :) a vpredu Bobík.
výšlapisti nielen v Turčianskej kotline, ale aj na Téryho chate
Po debatovaní a rozmrznutí za pomoci výborného čaju, prípadne cesnakových polievočiek, z ktorých dych cítiť na celú miestnosť, sa ideme znova prejsť do okolia - musíme to kvôli ukrutnej zime takto porcovať na viackrát. :D
Tlupa diviakov s Térynkou v pozadí. :D Vzdali to a idú odkrehnúť do chaty.
pred Téryho chatou
My nezlomne bojujeme s vetrom a mrazivým tieňom prechádzkou popri plese, ktoré som si všimla, až keď som bola od brehu dva metre v ňom. :D
kotlina Piatich Spišských plies
Terén je zradný, tak cupkáme opatrne.
Darujem banán tomu, kto si všimne Bobču pred Prostredným hrotom a Priečnym sedlom. :)
Ja sa cítim pyšne pri pohľade na Pyšný a Lomnický štít, pleso predo mnou. :)
kotlina Piatich Spišských plies
Malého Ľadového štítu sa zľahka dotýkajú posledné slnečné lúče ...
Malý Ľadový štít
... 360° panoráma celej Kotliny Piatich Spišských plies. Nádherné miesto. :)
360° panoráma - použite šípky. Zľava od Prostredného hrotu až po Prostredný hrot. :D
360 stupňová panoráma pri Spišských plesách a Téryho chate
Obloha sa začína zafarbovať do ružova.
pohľad do Malej Studenej doliny
Térynka s Prostredným hrotom.
Téryho chata a Prostredný hrot
Pohľad do Malej Studenej doliny za sprievodu čoskoro zapadajúceho slnka.
západ slnka v Malej Studenej doline
Atmosféra Térynky po 15-tej hodine ... :)
Téryho chata
Zhruba tento pohľad som vypálila na lopárik - som rada, že to mám možnosť vidieť aj naživo. :)
Jeden z posledných pohľadov, kým ma mrazisko nezlomí a nezaženie nazad do chaty. :)
Malá Studená dolina
Térynka - milá a útulná, zapadá do prostredia. :) Šup sa zohriať.
Téryho chata
V chate ešte debatujeme, ja dávam asi 20-minútového šlofíka na lavičke, lebo to ponocovanie ma celkom zmohlo. Nejaký ten čajik na rozprúdenie krvi a už sa pomaličky balíme. Je nám ľúto odísť a už teraz plánujeme, kedy sa najbližšie vrátime. :) Lúčime sa s deckami a vyzbrojení mačkami, nachystanými čelovkami a všetkými kusmi oblečenia, ktoré sme našli, sa poberáme presne o 16-tej dolu. Toto je posledná fotka - slnko už zapadlo, ako statív poslúžil kameň. Skoro mi prsty od zimy odpadli pri štelovaní.
Malá Studená dolina
Zliezame nepríjemne klzkým strmým úsekom, no vynahrádza nám to stretnutie s legendárnou pani líškou, ktorú v tejto oblasti stretol už hádam každý. :) Pózuje na skale a zvedavo si nás obzerá. Pokračujeme dolu, vnárame sa späť do hmly a mne celkom odľahne, keď sa dostaneme na rovinatejší chodníček v doline, kde sa už kráča dobre. Niekde v polke doliny zapíname čelovky a kocháme sa trblietavým odrazom milióna diamantov na bielych primrznutých stromoch. Zamkovského chata má romantické čaro - rozsvietené okná v zasneženej tme. Kdesi nad Rainerkou sa nám znenazdania vynárajú vo svetle našich čeloviek dvaja turisti bez svetla a mačiek. Krútime hlavami nad tým riskom, povrch je klzký a viditeľnosť dosť nízka. Trochu sneží. Od Hrebienka do Smokovca nám už poriadne skrehli ruky a sme veľmi vďační za to, že v Eržikovom aute sa dá celkom rýchlo zakúriť. Všetok sneh sa na mne roztopil a nesmiem sa pohnúť ani o milimeter, aby ma nestudilo za krkom od mokroty. :D Dávame sa asi o šiestej na cestu a hladní ako kone sa ešte v Martine zastavujeme na zaslúženú pizzu do Via Grande - ja dávam "Vegan pomodoro" s kukuričným cestom. Mňam. :) Geniálny deň za nami, ďakujem!