Zaujímavosti

katka.janurka

Pachoľa a Baníkov z Jalovca

Autor: Petrík Dátum: 26.9.2016 Zobrazenia: 2151 x
Vo štvrtok 15.9.2016 sa konal už 11. ročník Vysokohorského behu cez Klin. Na tomto preteku sme sa tentoraz ale nezúčastnili. :D Akosi sa nám ani jednému nechcelo pretekať v náročnom horskom teréne. Na druhej strane nás však toto podujatie aspoň namotivovalo spraviť si v ten istý deň výlet do Západných Tatier - aj keď do trošku iných končín ako samotný Klin. Vybrali sme sa do dediny Jalovec, kúsok o Liptovského Mikuláša, so zámerom buchnúť čosi po hrebeni Brestovej, Salatína a Baníkova.
Vyrážame od Bobroveckej vápenice po žltej značke do Jaloveckej doliny. Terén je zalesnený, kopce zatiaľ nevidno, tak fotíme akurát tak machový porast.
mach
Katka skúša teplotu vody v Jaloveckom potoku. Jedna z top vecí na Luna sandáloch - nemusíte sa zaoberať tým, či sa zamočia pred vojdením do potoka, mláky či jazera.
Katka v Jaloveckom potoku
Po chvíli sa dostávame k odbočke na modrú značku, do doliny s legendárnym názvom - PARICHVOST. :D :D Z Parichvosta bol značne namotaný už aj Tyger počas minuloročného výbehu - začal ho považovať za člena výpravy. Mne zase pre zmenu idú úvahy okolo toho, že "chvost" by sa dal použiť nie len ako podstatné meno, ale aj ako citoslovce. Konkrétne keď Vám niekto švihne bičom alebo niečím podobným popred tvár - "chchchchch" keď sa približuje, "vooooos" keď sa vám mihne popred tvár, a "t" keď obďaleč v závere pohybu o niečo narazí. No čo, mýtický Parichvost má asi aj mýtické účinky, keď ním kráčate. :D Skúste niekedy. :D
dolina Parichvost
Postupne začína les rednúť a odkrýva sa hrebeň nad našimi hlavami. Parichvost začína byť čoraz strmší a dáva nám zabrať.
Dávame si preto pauzu, tlačíme do seba čosi z vlastných zásob a zajedáme fajnými čučoriedkami.
čučoriedky
Pokračujeme v stúpaní a dostávame sa na záverečnú pasáž chodníka do Baníkovského sedla, krútiacu sa serpentínami po kamenistom úbočí. V sedle zvažujeme ďalšiu trasu - pôvodný plán otočiť to cez Salatín, Brestovú, Sivý vrch a Babky vzhľadom na pokročilejší čas a tempo v poslednom strmáku zavrhujeme. Volíme teda alternatívu v podobe výbehu len na Pachoľu a návrat cez Baníkov do Žiarskej doliny. Zo sedla je to na Pachoľu len asi 120 výškových metrov, o chvíľu sa už kocháme výhľadmi.
výhľad z Pachole v Západných Tatrách výhľad z Pachole v Západných Tatrách
No a aby ste nepovedali, že Vám cloníme výhľady, tu sú panoramatické zábery. Prvý smerom na západ - zľava hrebeň Ráztoky a Jaloveckej kopy, potom na vzdialenejšom horizonte Babky, Ostrá a Sivý vrch a odstredu doprava najbližší horizont hrebeň Brestovej, Salatínu a Spálenej.
Panoráma z Pachole v Západných Tatrách
A východná strana - zľava dolu Roháčska dolina a Roháčske plesá, nad nimi hrebeň od Volovca, cez Ostrý Roháč, Plačlivô, ktoré sú takmer zakryté Hrubou kopou až po Baníkov v strede. Za ním vykúka Baranec.
Ochotný turista nám cvaká aj spoločnú fotku.
na Pacholi
Vraciame sa tou istou trasou do sedla a zbierame pripomienky k Luna sandálom. Zo sedla stúpame na Baníkov a zbierame ďalšie. Ja nejako nemám chuť to stokrát vysvetľovať, tak to väčšinou ignorujem. Katka za mnou má elánu viac, sem-tam pár vetami vysvetlí, prečo je to vhodná obuv a nie šialenstvo. :) Z Baníkova sa odkrývajú pohľady, ktoré z Pachole boli zakryté - žiletkový hrebeň Plačlivého a Ostrého Roháča.
na Baníkove v Západných Tatrách
A tu je celý panoramatický pohľad - zľava hrebeň Plačlivého a Ostrého Roháča, dolu vrchný koniec Žiarskej doliny, nad ktorou sa vypína Baranec a napravo Príslop.
Panoráma z Baníkova v Západných Tatrách
Pokračujeme ďalej smerom na Príslop. Z tohto uhla začína byť vidieť, prečo je Ostrý Roháč ostrý. :)
pohľad na Plačlivé a Ostrý Roháč
Obhliadnutie sa za Pachoľou a Baníkovom.
Pachoľa a Baníkov
Na Príslope sa pohrávame s fotením panorám a na druhý pokus sa nám podarí dosiahnuť to, aby sme na jednej boli obaja. Vy ste ale určite neprišli pozerať na nás, preto pridávam aj popisok kopcov. Zľava Pachoľa, Baníkov, Petrík (ja), Hrubá kopa, Tri kopy, Ostrý Roháč, Plačlivô, Žiarske sedlo, Smrek, Baranec a Katka.
Panoráma z Príslopu v Západných Tatrách
Ďalej pokračujeme smer Žiarska chata po zelenej a v chvíľkovom návale tvorivosti fotím pokusnú panorámu, ktorá nakoniec vyšla celkom zaujímavo. Posúďte sami - vľavo Baranec, v strede spokojné labky v Lunách, vpravo Pachoľa.
Slnco už je nízko, tak frčíme dolu ku chate, kde dorážame zásoby z batohov a v rámci ušetrenia času si požičiavame kolobežky. Raz-dva sme dole v ústí Žiarskej doliny, kolobežky odovzdávame a pokračujeme po vlastných - potrebujeme sa ešte dostať k autu v susednej doline. Pri chate Kožiar majú takéto ceruzky - celé stromy by asi plnili lepšiu úlohu, ale nápad zaujímavý.
ceruzky pri chate Kožiar
Nakoniec ešte aj ja opačujem Jalovecký potok - bol fakt ľadový, vydržal som len asi 10 sekúnd. :D
Jalovecký potok
S poslednými lúčmi prichádzame k autu a frčíme domov po príjemne strávenom dni.
západ Slnka nad Jaloveckou dolinou
Trasa tak, ako sme ju išli, má cca 26 km a 1860 metrov stúpania, podľa hiking.sk turistickým tempom cca 11 hodín. Zo 5 km a cca hodinka sa dá ušetriť kolobežkou zo Žiarskej chaty. Takže zvládnuteľná za deň aj pre občasnejších turistov, len treba radšej vyraziť skôr ráno. Výhľady určite stoja za to. :)