Zaujímavosti
Instagram

katka.janurka

Rastoke - miesto vodopádov, víl a škriatkov

Autor: Petrík Dátum: 19.9.2015 Zobrazenia: 1608 x
Počas našej dovolenkovej cesty do mestečka Omiš v Chorvátsku sme mali v pláne navštíviť Plitvické jazerá. Keď sme však videli preplnené parkovisko a ľudí čakajúcich v kilometrových radoch na lístky, chuť nás akosi prešla. Tiež sme tam kdesi chceli aj prespať v kempe, ale počasie nebolo veľmi naklonené stanovaniu, tak nakoniec sme sa rozhodli pokračovať ďalej po "Jadranskej magistrále" a nájsť si na prespanie nejaký hotel či apartmán.

Po ceste máme väčšie mestečko Slunj, tak si vravíme, že skúsime niečo nájsť v ňom. Ako na zavolanie na jeho začiatku prechádzame mostom, ktorý vytvára takmer 180 stupňovú zákrutu a je z neho výhľad do údolia. A nie hocijakého - zvrchu totiž vidíme kopu vodopádov a nad ním sa čnie zrúcanina hradu. Je rozhodnuté, ostávame tu na noc.

Po dlhšom hľadaní konečne nachádzame voľný apartmán a púšťame sa do večere. Na bližší prieskum údolia sa dostávame až potme, takže z vodopádov okrem ich šumu veľa nemáme. Namáčame si teda aspoň nohy do ľadovej bystriny - po celom dni cestovania v aute je to balzam, na Katkin vtedy čerstvo vyskrúcaný opuchnutý členok dvojnásobne. Potom ideme na chvíľu sadnúť do konoby (taverny) Kum.
Rastoke - Konoba Kum
Na druhý deň si to tam ideme obzrieť za svetla. Z letákov a informačných tabulí sa dozvedáme, že táto časť mestečka Slunj sa volá Rastoke. Do rieky Korana sa tu vlieva menšia riečka Slunjčica - a práve tento sútok tu vytvoril nádherné prírodné divado. Najprv obchádzame toto zaujímavé miesto po vyvýšenej ceste a scenériu máme pod sebou.
Rastoke - pohľad na vodopády z vrchu Rastoke - pohľad na vodopády z vrchu Rastoke - pohľad na vodopády z vrchu
Vidíme aj niekoľko ľudí prechádzať sa popri vodopádoch, preto schádzame dolu, aby sme tiež všetko videli pekne z blízka. Mnohé budovy tu stoja doslova priamo na potoku - tok je usmernený a preteká cez základy domov. Spomínam si na moju obľúbenú knihu z detstva - Dinotopia. Tiež tam bolo mesto postavené na vodopáde. Už chýbajú len tie inteligentné dinosaury. :) Katke zase toto riečne miesto pripomína Rivendell z Pána Prsteňov.
Rastoke - architektúra
Jedno z korýt rieky Slunjčice, preklenuté niekoľkými mostíkmi a hore vidno most, po ktorom prechádza Jadranská magistrála.
Rastoke - tok rieky Slunjčice
Takúto fajný pozemok a "záhradku" tam niekto z domácich má. :)
Rastoke - záhrada v potoku
Zisťujeme, že celá oblasť dole okolo vodopádov je urobená ako skanzen. Pri vstupe dostávame aj informačný prospekt a dozvedáme sa, že sila toku vodopádov bola oddávna využívaná na pohon mlynov. Kvôli veľkej rýchlosti a sile prúdiacej vody tu boli inštalované tzv. lyžicové turbíny - niečo podobné som u nás na Slovensku zatiaľ nevidel.
Rastoke - lyžicové turbíny
Dostávame sa k vodopádom, ktoré sme videli zhora.
Rastoke - pohľad zblízka na vodopády Rastoke - pohľad zblízka na vodopády Rastoke - pohľad zblízka na vodopády
Lyžicová turbína v zachovalejšom stave.
Rastoke - pohľad zblízka na vodopády
Skanzen stráži takáto vodná príšera.
Rastoke - vodník
Jedna vyhliadka je úplne nad vodopádom.
Rastoke - vodopády
Prehliadková cestička nás vedie aj dole do kaňonu pod padajúcu vodu, v skalách sú aj malé jaskyňky - úplne čakáme, že odniekiaľ na nás vyskočia škriatkovia. :)
Rastoke - prehliadková trasa v skanzene Rastoke - klesanie do kaňonu Rastoke - kaňon rieky Korana
Jeden z vodopádov je opradený legendami o vílach, ktoré v noci vyliezali spomedzi skál a tancovali v prúde vody - nazvaný je Vilina kosa podľa rozprestretých vlasov víly. :)
Rastoke - kaňon rieky Korana
Po prehliadke skanzenu prechádzame ešte širšie okolie - dostávame sa na most cez nečakane pokojnú rieku Slunjčica. Len o pár stoviek metrov ďalej sa kľudný tok mení na dravé vodopády, od ktorých prichádzame.
Rastoke - tok rieky Slunjčica Rastoke - tok rieky Slunjčica
Nakoniec nás prichádza skontrolovať ešte aj takýto fešák, asi sa mu už dlho motáme po teritóriu. :)
kohút
Potešení krásou tohto svetakúta sa balíme a vyrážame ďalej na našej ceste v Chorvátsku. Ak niekedy budete mať cestu okolo Slunju, určite sa tu zastavte. :)