O Petríkovi a zlomenej nohe

Autor: Petrík Dátum: 13.3.2016 Zobrazenia: 1716 x

25. januára 2016 došlo v mojom živote k zlomovej udalosti - zlomil som si nohu. *lol* Rozhodol som sa nebrať to celé ako patáliu, ale zobrať si z toho ponaučenie a poňat celú liečbu ako experiment. 9. marca mi sadru dali dole (v momente písania týchto riadkov to bolo včera), po 6 týždňoch a 2 dňoch. V nasledovnom článku by som chcel popísať niektoré zistenia a postrehy z tohto obdobia - aby ste o nich vedeli a nemuseli si sami lámať nohu kvôli vyskúšaniu. :D

V prvom rade by som rád osvetlil, ako k prvotnej udalosti vôbec došlo. Počas mojej liečby som sa totiž stretol s rečami, ktoré ma zaskočili. Teda ani nie reči samotné, tie som aj čakal, ale skôr ma zaskočili ľudia, od ktorých to vyšlo. Typ názorov sa týkal hlavne "neporiadnej stravy a neporiadnych topánok" - napr. "To preto, že beháš v sandálkach / neješ mäso." a pod. A aký je ozajstný dôvod mojej zlomenej kosti? Podvečerný beh dolu z Kľačianskej Magury strmým kopcom, v 20 centimetrov hlbokom topiacom sa a zároveň zľahka primŕzajúcom snehu s koordináciou ovplyvnenou asi 6 pivami v tempe: "Koľko času máme do toho autobusu?" "Ále, trištvrte hodiny, to ešte stíhame jedno." A potom na zbehnutie 4,5 km a 800 výškových metrov ostáva menej ako 25 minút ... Ako iste sami uznáte, niekoľko pádov a pošmyknutí je zaručených. Takže nasledovalo pár pádov bez ujmy a potom prišel ten osudný - noha sa mi šmykla do strany a v rýchlosti som si celou svojou váhou na ňu dopadol zadkom, lebo ruky sa mi zaborili do snehu a nestihli pád utlmiť. Pre ilustráciu, vyzeralo to asi nasledovne (noha išla ešte viac dovonku, ale teraz ju až tak neohnem):

Takže súčasne došlo k natiahnutiu väzív na vonkajšej strane členku a zlomeniu ihlice. Áno, mal som na nohách minimalistické topánky Merrell Trailglove 3 (a nie Luna sandále :)) - ale či by hocijaká iná obuv v rovnakej situácii pomohla, to je otázne - k fraktúre totiž došlo vyššie nad členkom a hlavná sila dopadu pôsobila ešte vyššie. Tak vysoko určite nesiaha žiadna bežecká obuv, nejaká vysoká turistická možno áno, ale v takej by som zase nebežal, takže je to bezpredmetné. Nasledovný obrázok ukazuje presné miesto zlomenia (mal som možnosť vidieť RTG snímky) a aj pôsobenie hlavnej sily pri páde:

Takže takto k tomu došlo. V prvých momentoch som o zlomenine vôbec nevedel, myslel som si, že mám len vyvrtnutý členok a natiahnuté väzivá - však dolu som ešte zišiel po vlastných, akurát s pomocou paličiek od spoluparťáka. Autobus sme samozrejme nestihli, nakoniec to poriešil taxík. Doma som nohu lepšie obzrel - stále to vyzeralo len na tie väzivá a opuch. Na pohotovosti som ešte hopsal po vlastných. Až po prvom RTG sestrička hovorí, že by som to radšej nemal zaťažovať. :D A doktor neskôr - je to zlomené, ale čistý lom a všetko drží na mieste, netreba nič naprávať, iba dať do sadry. Tak mi ju hneď aj namontovali a poslali ma domov. :D A mal som ju šesť týždňov - prvé dva či tri to bolo dosť bolestivé, musel som s nohou opatrne. Takže tomu zodpovedal aj pohyb - prakticky takmer žiadny, len také šúňanie. Zvyšný čas som už potom síce bol aktívnejší, sem-tam som prešiel aj nejakú "dlhšiu" vzdialenosť s barlami, ale stále boli pohybové aktivity výrazne limitované. No a teraz, po zložení sadry, začínam nohu postupne rozhýbavať. A tu je niekoľko mojich zistení a postrehov ...

Strava vs. nedostatok pohybu

Priebežne sa s Katkou stretávame u okolia s tvrdeniami ako napríklad, že pri našej vysokosacharidovej rastlinnej strave a objemoch aké zjeme musí byť človek veľmi aktívny a veľa športovať, aby nepribral, že z ovocia ako takého sa priberá, že vysoký glykemický index, že veľa fruktózy, že priveľa sacharidov, ... Pre čitateľov, ktorí nevedia, ako sa stravujem - príklad bežného jedálnička (v deň bez významnejších športových aktivít) - prvé jedlo 2 litre čerstvo odšťavenej šťavy z citrusov, druhé jedlo mixované smoothie zo 6 (veľkých) banánov, 4 (veľkých) hrušiek, niekoľkých ďatlí a cca 100 g namočených semienok, tretie jedlo 350 g kukuričných cestovín (v suchom stave, čiže skoro celý balík), 200 g namočenej šošovice, vyše litra omáčky z paradajok, mrkvy, zeleru ... Po nasadení sadry som jedálniček čo-do porcií nemenil, akurát telo si samo pýtalo trošku menej - takže občas som jedno jedlo vynechal a jedol v ten deň iba 2-krát (teda dokopy aj tak cca 4 kg jedla). Čo-do zloženia stravy bola obmena iba mierna - a to, že som pridal na množstve namočených semienok a orechov v mixovaných smútikoch (ľan, mak, chia, vlašáky, ...). V tomto článku sa dozviete prečo namáčať orechy a semená. Práve toto obdobie prelomu zimy a jari zvyčajne býva v obchodoch také "hluchšie" - za rozumnú cenu a v štádiu dozretosti sú iba citrusy, ostatné ovocie nie je v sezóne a býva drahšie a nie zrelé. Takže deficit šťavnatého ovocia som vykrýval čerstvými ďatľami, ktoré sme mali do zásoby nakúpené ešte od Vianoc. Tie majú asi najvyšší glykemický index zo všetkého ovocia (musím priznať, že keď som neodhadol porciu, tak pri nedostatku aktivity som aj občas na chvíľu pocítil zvýšenú glykémiu :D ). Možno si teraz poviete, že z toľkého jedla a sacharidov som musel riadne nabrať za tých 6 týždňov, keďže som nárazovo musel prestať s behaním a celkovým pohybom. A výsledok? Opak je pravdou - pred zlomeninou som mal 73 kg, teraz mám 73 kg (inak 73 kg mám už asi 2 roky v kuse). Fotka po príchode z pohotovosti a fotka po sňatí sadry:

Takže dôkaz namiesto sľubov - vysokosacharidová strava, (vraj) vysoký glykemický index, porcie "ako pre štyroch", minimálna fyzická aktivita a *ba dum tsss*, žiaden nárast hmotnosti. Akurát úbytok z nohy :D - aj z tohto pohľadu vidno rozdiel v hrúbkach. Tipujem, že chýbajúcu hmotnosť na nohe vykompenzovalo zosilnenie svalov jadra - počas týchto 6 týždňov som sa totiž presúval ako pavúk po rukách a zdravej nohe. Bolo to rýchlejšie a bezpečnejšie, hlavne po schodoch v dome - a neverili by ste, aká to je makačka pre svalstvo brucha a jadra. Prvý týždeň som mal permanentne svalovicu. :D A občasná chôdza s barlami, hlavne do kopca - ani nevravím. Lepšie ako 200 brušákov.

Takže môj záver: jednoducho - pokiaľ konzumujete potraviny v ich prirodzenom, prípadne čo najmenej spracovanom stave a správnych kombináciách, môžete pokojne zabudnúť na počítanie kalórií, zavrhovanie tukov alebo naopak sacharidov či hon za bielkovinami ... telo Vám samo povie, čo, koľko a kedy potrebuje. Ak sa chcete dozvedieť viac, podobné záležitosti sme už rozoberali v článkoch: Tuky vs sacharidy, Delená strava či Prečo jeme 2 kilá jedla naraz.

Strava vs. hojenie kostí

Ďalší názor a obavy, s ktorými som sa stretol, zneli nejako takto: Ako a dokonca či vôbec sa mi zlomenina zrastie na vegánskej strave (bez mäsa, vajec, mlieka a mliečnych výrobkov). Zatiaľ všetko prebieha ak nie výborne, tak minimálne štandardne. Pre vysvetlenie však najprv trochu popíšem postup hojenia zlomeniny. Jednotlivé fázy sa vzájomne prekrývajú a je ťažké ich jednoznačne od seba odlíšiť, preto aj uvedené časy sú orientačné.

Kosť sama o sebe nie je len nejaký kus neživej hmoty - je to zložitý orgán, ktorý sa neustále mení, remodeluje a obnovuje podľa potreby. Bunky s názvom osteoklasty neustále rozrušujú staré kostné tkanivo a osteoblasty ju zase nanovo vystavujú. Vnútrajšok kostí je bohato prekrvený cievami a stará sa okrem iného aj o produkciu červených krviniek.

Výron a zápal

Keď dôjde k zlomenine, spleť ciev sa naruší a dôjde ku krvnému výronu v okolí zlomeniny. Krv po chvíli vytvorí zrazeninu - akúsi zátku. A už toto je prvým krokom k hojeniu - zrazenina totiž poskytne prvotnú oporu na opravu. Kostné bunky na okraji zlomeniny odumrú a sú odbúrané osteoklastami. Osteoblasty však ešte v tomto štádiu nemôžu budovať kvôli pohybom častí kosti voči sebe. Toto štádium zvykne trvať 3 - 5 dní.

Vytvorenie väzivového tkaniva a mäkkého kalusu

V čase 4 - 10 dní od fraktúry začnú bunky zvané fibroblasty vytvárať zo zrazenej krvi kolagénové vlákna, vytvorí sa väzivové tkanivo. Toto už čiastočne stabilizuje časti kosti voči sebe a umožní vytváranie mäkkého kalusu - čo je chrupavkovité tkanivo, ktoré poskytuje ešte väčšiu oporu a mechanickú stabilitu. Samozrejme, ešte stále nedostatočnú na väčšie zaťaženie kosti - preto je v tomto období dôležitá mechanická fixácia (sadra, ortéza, ...). Úplné vyformovanie mäkkého kalusu nastáva zhruba 2 - 3 týždne od fraktúry.

Vytvorenie tvrdého kalusu

V čase asi od 2 - 3 týždňov po 6 - 12 týždňov sa z mäkkého kalusu postupne vytvára vláknitá kosť, ktorá je ešte tvrdšia ako chrupavka, ale stále málo usporiadaná a mineralizovaná. Nedosahuje pevnosť pôvodnej kosti. Po 6 - 12 týždňoch sa teda vytvorí tvrdý kalus z vláknitej kosti, ktorý je zvyčajne hrubší ako pôvodná kosť - tá je ním akoby obalená.

Remodelovanie kosti

Po vytvorení tvrdého kalusu už je možné začať zlomeninu mierne zaťažovať - je to dokonca žiadúce. Mechanické zaťaženie totiž napomáha definitívnej fáze a tou je vytváranie lamelovej kosti. Lamelová kosť je zrelá, usporiadaná a plne mechanicky zaťažiteľná. Proces úplnej remodelácie trvá mesiace až roky - je odstránený prebytočný materiál tvrdého kalusu, kosť je vyformovaná na základe smerov pôsobiacich síl, môžu sa dokonca vyrovnať malé odchýlky v "rovnosti" (ak sa zrástla trošku krivo).

Takto nejako liečenie zlomeniny prebieha. A teraz ku mojej nohe - verdikt lekára po 6 týždňoch a 2 dňoch znie: kalus vytvorený, začať zaťažovať členok, chôdza bez barlí. Takže všetky fázy nastali tak ako mali, dokonca sa približujúc nižším časovým odhadom.

Mal som možnosť vidieť RTG v deň udalosti, po 2 dňoch, po týždni, po troch a po šiestich. Na tých prvých troch bolo stále vidno, že časti pôvodnej kosti nie sú uplne pri sebe, bola tam medzera možno 2 - 3 mm. Prvý týžden som si ešte navyše akékoľvek novovytvorené tkanivo pravdepodobne narušil - asi dvakrát som sa pošmykol a spontánne hľadal stabilitu na nohe v sadre (kým som sa naučil spoľahlivo hopsať na jednej nohe a chodiť po rukách a po riti :D ) a niekoľkokrát som sa strhol zo spánku (Poznáte to? Ten pocit ako by ste padali). Vždy to bolo doprevádzané vystrelením bolesti a slabým chrupnutím.

Na snímke po troch týždňoch tam už bolo čosi vytvorené zhruba na polovici šírky kosti (asi mäkký kalus) a na 6-týždňovej snímke bolo celé miesto zlomu pekne zabalené. Po pamäti nakreslené to vyzeralo zhruba takto:

Takže 6 týždňov je podľa môjho názoru primeraný čas hojenia - dokonca sa domnievam, že väčšiu dobrotu by spravilo po nejakých 4 ju zhodiť a nahradiť akýmsi vzdušnejším spôsobom fixácie, ktorý by už aj umožňoval drobné pohyby. Čo nás privádza k ďalšiemu bodu.

Ochabnutie svalstva

Keď mi sadru dali dolu, tak mi chodidlo pripadalo ako z gumy - vôbec nereagovalo na povely. :D Ochabnuté svaly, šľachy a aj nervy. Ešteže som zo sadry hneď po vytvrdnutí vylámal priestor na prsty tak, aby mali k dispozícii plný pohyb. Priebežne som nimi hýbal, tak apoň tie si zachovali pohyblivosť. :D Tiež koža bola začervenaná so zapálenými korienkami chlpov. Preto vravím, že možno by lepšiu prácu ako sadra odviedlo niečo, čo by pustilo k nohe vzduch. Teraz, po dvoch dňoch od sňatia sadry už ako-tak chodím, ale pohyb chodidla je limitovaný v rozsahu asi 10° a noha dosť opúcha keď stojím, takže ju mám väčšinu času vyloženú. No a svaly - už na fotke vyššie bol zrejmý nepomer medzi nohami. Tuto to vidno ešte lepšie:

Zaujímavé je pozorovať lýtkový sval - tesne po zložení sadry bol mäkký ako nejaké tukové tkanivo (prsia :D). Úplne poddajný, žiadne tuhšie miesta. A neskutočne subtílny, ešte tenší ako na fotkách. Akonáhle som ho však začal minimálne zaťažovať, okamžite nabral väčší objem (čiastočne asi aj z opuchu) a trochu zhutnel. Teraz (po dvoch dňoch), keď už som absolvoval aj pár kilometrovú prechádzku k rehabilitačnej doktorke (s pomocou barlí), tak už konzistenciou pripomína ten druhý a má aj miernu svalovicu. A to sa mi zdalo, že ho vôbec nezaťažujem. Som zvedavý, ako sa bude noha správať po rehabilitáciách - dostal som predpísanú lymfodrenáž, laser a magnet.

Zatiaľ toľko k sadrám a polámaným kostiam, som zvedavý, kedy sa prvýkrát rozbehnem. :) Ak chcete, môžete si prečítať aj článok - Outdoor recenz(s)ia: Športové barly Antar 802LL.

Komentáre:
19-10-2017 00:49

Skvely clanok :) odporucam vsetkym s dolamanymi ihlicami a nohami.
26-11-2017 19:49

Tiez som na tom podobne. Sadra snata po 4 tyzdnoch momentalne dslsie 4 orteza. Podobne pocity ako u teba. Drzme si paste.Nech nic nepuchne a mozeme zatial normalne chodit.
Informovať ma o nových komentároch
© 2017 by Janurky - Peter Janura, Katarína Janurová