Výnimočná patentovaná zmes aktivovaných bezlepkových obilnín, orechov, semienok, ovocia goji a vlákniny psyllium. Je aktivovaná, bezlepková, zásaditá, naturálna - 100% RAW. Kompletný zdroj informácii o HRYZKE je na www.hryzka.sk. Jednoducho povedané výživné, chutné a zdravé raňajky pre celú rodinu.

Pri použití zľavového kódu TNJK01 budeš mať pri každom nákupe HRYZKY cez e-shop zľavu 5%. Je časovo neobmedzený a platí aj pre opakované nákupy. Pri objednávke je potrebné zadať kód do poznámky a zľava sa prejaví až v konečnej faktúre.



do e-shopu  

Kolagén – výživa pre kĺby?

Autor: Petrík Dátum: 12.4.2015 Zobrazenia: 7217 x

obrázok: internet

V súvislosti s naším behaním som sa už viackrát stretol s otázkou, či používame nejaký doplnok na kĺby - nie len od ľudí, ktorí nevedia o našom spôsobe stravovania, ale aj od tých, ktorí vedia. Najprv som tomu nevenoval pozornosť. Keď ale rovnaká otázka padla aj od kamaráta, skúseného bežca, ktorému tiež zmena stravovania (na "paleo") pomohla zlepšiť zdravotný stav, začal som trochu pátrať po informáciách.

Keď som zadal do vyhľadávača pojmy ako výživa kĺbov či doplnky na kĺby, vybehlo na mňa veľké množstvo produktov, ktoré však mali jednu vec spoločnú – kolagén. Kolagén bravčový, kolagén rybí, v podobe želatiny, lyofilizovaný kolagén, kolagén hentaký najsamlepší, hydrolyzovaný kolagén, ... Väčšinou vo forme tabliet či kapsulí, niekedy vo forme injekcií. Poďme sa teda bližšie pozrieť na to, čo to vlastne ten kolagén je.

Na začiatok mi ale nedá nespomenúť, čo to je ten bombasticky znejúci lyofilizát. Lyofilizácia sa po slovensky nazýva aj vákuové vymrazovanie alebo mrazová sublimácia. Je to veľmi šetrný proces sušenia. Vysúšaný objekt sa vhodným spôsobom schladí na teploty okolo -100°C a uloží sa do prostredia s veľmi nízkym tlakom. Dochádza k sublimácii zmrznutej vody do plynného skupenstva. Táto vodná para následne desublimuje do pevného skupenstva na kondenzátoroch s teplotou okolo -50°C. Takýto spôsob sušenia nepoškodzuje vysúšaný materiál, využíva sa napríklad pri záchrane navlhnutých starých kníh či sušení biologických vzoriek, ktoré si následne zachovajú biologickú aktivitu.

A teraz k tomu kolagénu – kolagén je bielkovina. Je to hlavná stavebná bielkovina ľudského tela, tvorí takmer tretinu všetkých bielkovín v tele. Jeho najväčší podiel obsahujú podporné tkanivá – kosti, kĺby, šľachy a koža. Jeho štruktúra je špecifická tým, že vytvára trojitú skrutkovicu podobnú spletenému lanu. Toto usporiadanie mu dáva vysokú pevnosť v ťahu a tým ho predurčuje na tvorbu väzivových a nosných tkanív. V súčasnosti je známych pár desiatok modifikácií kolagénu v tele, ktoré majú odlišné štruktúry reťazcov, vo výsledku však zachovávajú tvar trojitej skrutkovice. Takže kolagén ako-taký má pre ľudské telo obrovský a nenahraditeľný význam.

vlákna kolagénu
Vlákna kolagénu pod mikroskopom
obrázok: wikipedia
Čo sa však deje s kolagénom pri príjme cez tráviaci trakt, teda vo forme tabliet či gelov?

Tak ako každá iná bielkovina, kolagén nemôže byť priamo vstrebaný cez steny čreva a transportovaný do buniek. Musí sa najprv rozložiť na základné stavebné jednotky – aminokyseliny. Podrobnejší popis je TU. Tie sú následne transportované krvou tam, kde sú potrebné. V prípade tvorby telu vlastného kolagénu sú aminokyseliny prenesené do tkanív zodpovedných za jeho tvorbu – hlavne väzivové bunky. Tu je z aminokyselín vytváraný kolagén, ktorý sa následne zabuduje do tkanív tam, kde je potrebný. No a v jeho zložení sú najviac zastúpené tieto 3 aminokyseliny – glycín, prolín a lyzín.

Takže aký je výsledok konzumácie kolagénu? Jedine taký, že dodá telu aminokyseliny na stavbu vlastného kolagénu. Avšak, ako som už nie raz spomínal, sú to presne také isté aminokyseliny ako z hocijakého iného zdroja - či už rastlinného alebo živočíšneho. Presne taký istý glycín, prolín či lyzín môže telo získať z inej potravy ako z kolagénových tabliet. Jediné v čom môže konzumácia kolagénu pomôcť, je prijatie aminokyselín v správnom pomere. Keďže však syntéza nových a rozklad starých bielkovín v tele je nepretržitý proces, je veľmi ťažké povedať, či sa konkrétne aminokyseliny z prijatého kolagénu naozaj použijú v danom momente na tvorbu telu vlastného kolagénu alebo na tvorbu iných bielkovín.

Ďalším faktorom je to, že tvorba kolagénu v tele potrebuje okrem aminokyselín – stavebných tehiel kolagénu – aj ďalšie látky, ktoré sa uplatňujú v procese jeho tvorby. Napríklad glukosamín, chondritín, ... a obrovskú úlohu hrá aj obyčajný vitamín C. Používanie doplnkov, ktoré okrem samotného kolagénu obsahujú aj tieto látky, môže pomôcť. Platí však dôležité upozornenie – doplnky nie sú náhradou pestrej stravy a podľa môjho názoru pri vhodne zvolenej, pestrej a vyváženej strave ("všežravej" i čisto rastlinnej) človeku žiadna z látok na tvorbu kolagénu nemôže chýbať.

Ešte jedna zaujímavosť o vitamíne C. Mnohí určite viete, že jeho nedostatok vyvoláva takzvaný skorbut - neduh, ktorým zvykli trpieť v minulosti hlavne námorníci na dlhých plavbách, pretože v strave neprijímali takmer žiadne céčko. Skorbut však úzko súvisí práve s kolagénom, presnejšie jeho tvorbou. V jednom zo štádií "pletenia" skrutkovice kolagénu vstupuje do úlohy enzým prolylhydroxyláza, ktorého aktivita je podmienená práve dostatkom vitamínu C. Úlohou enzýmu je hydroxylovať prolínové zvyšky v skrutkovici, vytvárať vodíkové mostíky a tým stabilizovať molekulu. Takto spevnená molekula denaturuje (stráca svoju funkciu) pri cca 39 °C. Keď však pri nedostatku céčka enzým neplní svoju funkciu, výsledná molekula je menej pevná a denaturuje už pri cca 24 °C. A denaturovaný kolagén je vlastne želatina ... Tak si predstavte, že namiesto pevných väzív máte v tele želatinu. Príznakmi skorbutu sú napríklad vypadávanie zubov, krvácanie kože, kĺbov ... všetko spôsobuje nekvalitný "želatinový" kolagén v tele.


obrázok: internet

Iným spôsobom podávania kolagénu je injektáž priamo do tkanív či ku kĺbom. Podľa vyjadrení výrobcov a propagátorov takto podaný kolagén podporuje tvorbu vlastného kolagénu a je schopný zabudovať sa do tkanív. K tomuto sa zatiaľ neviem vyjadriť, možné to je. Prítomnosť cudzích bielkovín v tele obyčajne znamená patogény - telu cudzie látky, proti ktorým zakročí imunitný systém. Molekuly kolagénu iných živočíchov sú však ľudským veľmi podobné, tak kto vie ...

Na záver ešte spomeniem ďalšie bombastické slovo od výrobcov – kolagénový hydrolyzát. Hydrolýza bielkovín znamená ich rozklad na aminokyseliny, vlastne to isté čo sa deje v žalúdku a tenkom čreve pri ich trávení. Takže kolagénový hydrolyzát sú vlastne aminokyseliny alebo krátke peptidové reťazce z pôvodného kolagénu. Ale keďže tie aminokyseliny sú stále také isté, je úplne jedno, či to bude kolagénový hydrolyzát alebo napríklad hydrolyzát konopného proteínu, líšia sa len v pomere aminokyselín. Jediná výhoda kolagénového hydrolyzátu oproti čistému kolagénu je ľahká stráviteľnosť (keďže je už vlastne "predtrávený").

Tak, aby som to zhrnul – užívanie neviem akých rybích lyofilizovaných hydrolyzovaných kolagénových doplnkov alebo podávanie kolagénu injekčnou formou môže byť nápomocné, ale pre človeka s vhodnou vyváženou stravou úplne bezpredmetné. Pokiaľ niekto pociťuje, že s jeho kĺbmi nie je všetko v poriadku, osobne by som sa v prvom rade zameral na úpravu samotného jedálnička, než na užívanie doplnkov výživy.

Petrík

Použité zdroje:
Donald Voet a Judith G. Voetová - Biochemie, 1995
Jan Koolman, Klaus-Heinrich Röhm - Barevný atlas biochemie, 2012
http://en.wikipedia.org/wiki/Collagen
Hryzka so zľavou
Objednajte si aktivovanú naturálnu bezlepkovú zmes Hryzka so zľavou 5% s použitím zľavového kódu.
Facebook
Instagram

katka.janurka
Instagram
Komentáre:
29-03-2016 14:43

Pekne, ej, pekne napísané! Zas som o niečo múdrejšia! Ale tomu pocitu si po behu či turistike dopriať domáce ovocné agarové želé cukríky, ktoré mi "premastia" vŕzgajúce kĺby sa veru nezrieknem :-) ...
31-12-2016 17:42

pripravok dobry na klby pri behu alebo pri sporte je dobry priessnitz, klbovka ktora mi zatial vzdy pomohla
31-01-2017 12:42

2 roky konzumujem kolagen, 5 dni v tyzdni po 13 g. Mam 62 rokov, 30 rokov som behal orientacny beh a potom orientacnu cyklistiku. Nerobil som to nejako vrcholovo tak som ani nemal problemy s klbami. Posledne 3 roky beham prekazkove preteky Spartan a tie robim velmi intenzivne a aj v priprave. A tu sa ozvali klby - bedrove, kolenne, laktove, zapastie. Najskôr som s prestavkami skonzumoval klbovu vyzivu (3x40 dni) ale bolo to odporne. 7 velkych kapsul a tabletiek zlhnut za den. Potom som zacal jedno balenie v tekutej forme. Ono to vzdy pomohlo ale ucinnost bola kratkodoba. Je to drahe, nekonfortne ale hlavne mnozstvo roznych lieciv ktovie s akými dalsimi vplyvmi. Potom som sa pregooglil ku kolagenu. Teraz mi dochadza tak som sa rozhodoval ci hovadzi, bravcovy alebo rybaci. A tu som nadabil na tento clanok. V tejto dobe konzumacie kolagenu mam jednoznacne lepsi pocit, som presvedceny, ze mi na klby pomaha. Zavery v tomto clanku Petrika su logicke a podali mi uplne iny pohlad na prijem kolagenu. Napriek tomu budem pokracovat v kolagene lebo jeho konzumacia nie je taka problematicka, cena nizka (kupujem 1 kg balenia) a hlavne mam vieru, ze mi pomaha. Akurát vyvodzujem z clanku, ze je jedno aky druh kolagenu si kupim.
04-02-2017 20:47

Aký kolagen kupuješ športovče.
05-02-2017 16:39

Doteraz som mal Enzymaticky hydrolyzovany kolagen 1 kg Nutristar.
Informovať ma o nových komentároch
© 2018 by Janurky - Peter Janura, Katarína Janurová