Výnimočná patentovaná zmes aktivovaných bezlepkových obilnín, orechov, semienok, ovocia goji a vlákniny psyllium. Je aktivovaná, bezlepková, zásaditá, naturálna - 100% RAW. Kompletný zdroj informácii o HRYZKE je na www.hryzka.sk. Jednoducho povedané výživné, chutné a zdravé raňajky pre celú rodinu.

Pri použití zľavového kódu TNJK01 budeš mať pri každom nákupe HRYZKY cez e-shop zľavu 5%. Je časovo neobmedzený a platí aj pre opakované nákupy. Pri objednávke je potrebné zadať kód do kolonky "Uplatniť zľavový kód" a kliknúť na tlačidlo "Prepočítať".



do e-shopu  

Semiačkové "chlebíčky" s avokádovou mazanicou

Autor: Katka, Petrík Dátum: 10.5.2015 Zobrazenia: 36 x
Semiačkové chlebíčky s avokádovou mazanicou

Väčšinu času fungujeme na vysokosacharidovej strave s menším podielom tukov (v pomere makronutrientov cca 80/10/10 - 80% energie zo sacharidov, 10% z bielkovín a 10% z tukov), pretože držať sa približne tohto pomeru nám dlhodobo viac vyhovuje nie len zdravotne a pocitovo, ale aj kvôli bežeckým tréningom a napredovaní po vytrvalostnej stránke. No sem-tam, najmä po výraznejšom výkone (napr. dlhší horský pretek), príde chuť a telo si okrem veľkej porcie sacharidov - ovocia, obilnín či strukovín (pohánka, ryža, zemiaky, kukurica, šošovica, ...) vypýta ku koncu dňa aj príjem väčšieho množstva tukov. A my mu s radosťou vyhovieme, pretože je dobré vedieť počúvať svoje telo a dopriať mu len to najlepšie. Avšak vôbec nie je jedno, z akého zdroja človek tuky konzumuje, a tak dnešný recept bude nabitý práve tými prospešnými zdravými tukmi – za inšpiráciu ďakujeme kamarátke Kike. Na aké potraviny sa zameriame?

  • Ľanové a chia semiačka - majú vysoký obsah esenciálnych nenasýtených mastných kyselín, ktoré naše telo nevie samo syntetizovať a preto ich musí prijať v potrave. Tieto mastné kyseliny sú dôležitou stavebnou látkou, vo väčšej miere sa vyskytujú napríklad v membránach mozgových buniek. Obidva druhy semiačok sa tiež vyznačujú optimálnym pomerom omega-3 k omega-6 (je vhodné, keď sa v potrave nachádza zhruba 4-krát viac omega-3 voči omega-6). Taktiež obsahujú spektrum stopových prvkov ako selén, fosfor, mangán, meď či horčík a ďalšie.
  • Avokádo - Je to jedno z mála tukovitých ovocí - až 75 percent jeho energetickej hodnoty tvoria tuky. Keďže zámerom ovocia je byť zjedené kvoli transportu semena, lepšia kombinácia tukov a výživných látok sa už asi ťažko nájde. Okrem toho avokádo poteší napr. obsahom vitamínov skupiny B či vynikajúcim pomerom esenciálnych aminokyselín. Pozor, nezrelé avokádo je tvrdé a trpkasto-horké - treba ho konzumovať správne zrelé (tak ako každé ovocie). Ako zistíme zrelosť avokáda? Kúpime ho tvrdé, bez tmavých škvŕn a necháme pár dní (obvykle 3-5) dozrieť pri izbovej teplote (nedávame do chladničky!), pričom zrelosť priebežne zisťujeme jemným stláčaním prstami - zrelé je mäkkšie a poddajné pod tlakom palca, a zároveň sa dá stopka ľahučko odstrániť (a vidieť pod ňou vnútro peknej žltkastej farby). Ak už je vnútro pod stopkou tmavej farby, zrejme bude avokádo prezreté a ak pod stopkou začína plesnivieť, už ho nekonzumujeme.

Použité ingrediencie:
  • 150 g ľanových semiačok (v suchom stave)
  • 50 g chia semiačok (v suchom stave)
  • 4 zrelé avokáda
  • 4 strúčiky cesnaku
  • citrónová šťava
  • 100 g šampiňónov
Postup:
Namočené ľanové a chia semienka
Namočené ľanové a chia semienka

S dostatočným predstihom namočíme ľanové a chia semiačka. Ľanové zvykneme namáčať na cca 24 hodín, chia bola vo vode zhruba 8 hodín. Po uplynutí doby namáčania prebytočnú vodu zlejeme – prípadne jej môžeme ešte trochu pomôcť precedením cez sitko. Na ľanových semiačkach je po 24 hodinách už pozorovateľný prvý náznak klíčku. Oba druhy semiačok sú po namočení potiahnuté rôsolovitou vrstvou, ktorá zadržiava vodu. Práve tento rôsol je dôležitý pre ďalší postup, pretože funguje podobne ako lepidlo.

Chia krekry - namočené semienka vytvárajú na povrchu rôsol
Takto slizovito vyzerajú chia semiačka po namočení
Chia krekry - namočené semienka v rôsole
Pri bližšom pohľade vidieť na chia semiačkach krásnu kresbu

Postup na výrobu krekrov/chlebíčkov z namočených semiačok je veľmi jednoduchý - na papier na pečenie rovnomerne rozotrieme tenkú vrstvu zmesi semiačok s rôsolom. Následne to celé vysušíme podľa možností - dá sa použiť sušička, kde sa papier na pečenie položí na jednotlivé poschodia. Poslúži aj obyčajná rúra, do ktorej sa vložia plechy so spomínaným papierom na pečenie. Stačí nastaviť najnižšiu teplotu (obyčajne okolo 50 °C) a nechať pootvorené dvierka. Ešte lepšie je, keď je rúra teplovzdušná – prúdiaci vzduch urýchli proces sušenia. V závislosti od nastavenej teploty a použitého zariadenia táto fáza trvá zhruba 2 – 6 hodín.

Chia a ľanové krekry - sušenie
Takto to vyzeralo počas sušenia v rúre na plechoch

V čase, keď sú už krekry/chlebíčky pomaly hotové, môžeme začať pripravovať pomazánku. Postup je tiež veľmi jednoduchý. Zrelé avokáda vydlabeme do vhodnej nádoby. My využívame spôsob, keď sa avokádo nožom rozreže po výške okolo kôstky na dve časti. Miernym pootočením sa polky oddelia od seba, pričom kôstka obyčajne ostane v jednej z poliek. Jej vyberanie je pomerne ošemetné, pretože je veľmi klzká. My ju vyberáme tak, že do nej zatneme prudším pohybom nôž a pootočením ju uvoľníme. Zo vzniknutých poliek potom lyžicou vyškrabeme vnútro. Do nádoby ďalej pridáme popučený cesnak a citrónovú šťavu. Tá napomáha oddialiť proces oxidácie, a tak popučené avokádo vydrží dlhšie čerstvé, zachová si viac živín a zhnedne až o pár hodín neskôr (ak ho dovtedy už dávno nezjete :)). Vhodným nástrojom vzniknutú zmes popučíme a premiešame. Dá sa použiť napríklad pučítko na zemiaky, prípadne aj obyčajná vidlička.

Avokádo pripravené na vydlabanie
Polky avokád pred vydlabaním
Ingrediencie na avokádovú mazanicu
Ingrediencie v procese výroby
Avokádová mazanica
Avokádová mazanica

Na dozdobenie môžeme použiť ešte šampiňóny – bez akejkoľvek tepelnej úpravy ich len nakrájame na tenké plátky. Ak sa vám to nepozdáva, vedzte, že chutia úžasne aj surové – ako nadýchaný obláčik. Ich stráviteľnosť je takisto v pohode.

Ľanové a chia krekry s avokádovou mazanicou

No a môžeme podávať. Vysušené krekry podľa ich veľkosti pokrájame prípadne nalámeme na konzumovateľné kusy. Servírovať sa dajú v podobe obložených chlebíčkov natretých avokádovou mazanicou, prípadne na štýl tortilla chips, keď sa malé kúsky namáčajú priamo do avokáda.

Ľanové a chia krekry s avokádovou mazanicou
Ľanové a chia krekry s avokádovou mazanicou
Dobrú chuť!

Katka a Petrík
Hryzka so zľavou
Objednajte si aktivovanú naturálnu bezlepkovú zmes Hryzka so zľavou 5% s použitím zľavového kódu TNJK01.
Facebook
Instagram

katka.janurka
Instagram
Komentáre:
Informovať ma o nových komentároch
© 2018 by Janurky - Peter Janura, Katarína Janurová