Výnimočná patentovaná zmes aktivovaných bezlepkových obilnín, orechov, semienok, ovocia goji a vlákniny psyllium. Je aktivovaná, bezlepková, zásaditá, naturálna - 100% RAW. Kompletný zdroj informácii o HRYZKE je na www.hryzka.sk. Jednoducho povedané výživné, chutné a zdravé raňajky pre celú rodinu.

Pri použití zľavového kódu TNJK01 budeš mať pri každom nákupe HRYZKY cez e-shop zľavu 5%. Je časovo neobmedzený a platí aj pre opakované nákupy. Pri objednávke je potrebné zadať kód do kolonky "Uplatniť zľavový kód" a kliknúť na tlačidlo "Prepočítať".



do e-shopu  

Podrobnejšie o makronutrientoch – tuky

Autor: Petrík Dátum: 23.11.2014 Zobrazenia: 2107 x
Pre tento článok je k dispozícii aj mapa, ktorá uľahčuje orientáciu v súvisiacich a nadväzujúcich článkoch.
zobraziť mapu

V predchádzajúcom článku som sa venoval makronutrientom vo všeobecnosti, sacharidy boli rozobraté tu, dnes sa podrobnejšie zameriam na tuky.

Tuky sú široká skupina organických zlúčenín, ktorých základnými zložkami sú trojmocný alkohol (trikrát vás opije :D ) glycerol a organické kyseliny s dlhým reťazcom – nazývané aj mastné kyseliny.

Glycerol je trojmocný alkohol, jeho systematický názov je propán-1,2,3-triol. Jeho kostra sa skladá z troch uhlíkových atómov, pričom na každom uhlíku je viazaná skupina –OH (kyslík, vodík). Pre porovnanie oveľa známejší alkohol – etanol (je obsiahnutý v každom alkoholickom nápoji :) ) má kostru len z dvoch uhlíkových atómov a len jednu –OH skupinu.


autor článku po požití väčšieho množstva jednomocného alkoholu - etanolu

Organické kyseliny sú zlúčeniny vykazujúce kyslú reakciu, najčastejšie sem patria karboxylové kyseliny. Karboxylové kyseliny obsahujú vo svojej štruktúre funkčnú skupinu –COOH a rôzne dlhý reťazec z uhlíka a vodíka. A práve organické kyseliny s dlhším reťazcom sa označujú ako mastné kyseliny. Dĺžka reťazca je obyčajne párna, v rozmedzí 4-28.

Delenie mastných kyselín je teda možné podľa dĺžky uhlíkového reťazca, pre ľudské telo je však dôležité aj ďalšie delenie a to z hľadiska nasýtenia. Nasýtená mastná kyselina je taká, ktorá má medzi všetkými uhlíkmi jednoduché väzby (ak niekto chce vedieť podrobnejšie – v jednoduchej väzbe sa uhlíky viažu len jedným valenčným elektrónom). Nenasýtené sú potom tie, ktoré obsahujú jednu alebo viac dvojných väzieb (uhlíky sú viazané dvomi valenčnými elektrónmi, v molekule nenasýtenej kyseliny je menej atómov vodíka ako v nasýtenej s rovnakou dĺžkou reťazca).

Dôležité je to z dôvodu, že ľudské telo nedokáže vytvárať niektoré druhy nenasýtených väzieb v mastných kyselinách, ale vo svojom metabolizme práve tieto väzby nutne potrebuje. Preto ich telo musí nevyhnutne prijímať v potrave. Konkrétne sa jedná o kyseliny linolovú a alfa-linolénovú. A tu si povieme konečne niečo zo života – čo sú to tie omega-3 a omega-6 mastné kyseliny, o ktorých donekonečna bľabocú v reklamách na neviem aké parádne margaríny či super extra bombastik panenské oleje. Omega-3 sú tie, ktoré majú poslednú nenasýtenú väzbu na treťom uhlíku od konca radu, omega-6, zase na šiestom. No a práve spomínaná linolová patrí medzi omega-6 a alfa-linolénová medzi omega-3. Tak teraz viete, prečo o nich furt básnia.

Čo už ale zabudnú spomenúť, že práve nenasýtené mastné kyseliny veľmi rýchlo oxidujú a degenerujú vplyvom svetla – tzn. kazia sa. A čím väčší je ich obsah v danom tuku, tým rýchlejšie. Preto aj ten najsamsuper extra pop*či panenský olej, ktorý je uskladnený v priesvitnej fľaši pri 22 °C kdesi v regáli obchodu ... nuž, po pár dňoch jeho výživová hodnota bude značne horšia. Optimálne skladovanie tukov s vysokým obsahom nenasýtených mastných kyselín je v chlade (dokonca aj v mraze) a v tme – doma najlepšie v mrazničke. Vynikajúcim zdrojom omega-3 a 6 mastných kyselín je ľanový olej, opäť je ale problém zohnať ho v neskazenom stave – jeden z mála serióznych prístupov má firma Agro-el Znojmo, kde počkajú na dostatok objednávok, olej čerstvo vylisujú a okamžite rozošlú.


ľan - jeho semená sú známe obsahom nenasýtených mastných kyselín - zdroj: internet

Ďalšia zaujímavá myšlienka bola prezentovaná v knihe Zelená pre život od Victorie Boutenko. Podľa nej je okrem samotného príjmu omega-3 a 6 mastných kyselín dôležitý aj ich pomer v potrave. V bežnej strave prevládajú omega-6, podľa Victorie by však mali prevládať omega-3 a to až v pomere 4:1. Tento názor podkladá tým, že všetky rastliny vykazujú na jar v štádiu najvyššieho rastu, obnovy a plodenia práve tento pomer. Naproti tomu s približujúcou sa jeseňou stúpa obsah omega-6. Na tento pomer by mali reagovať aj zvieratá pojedajúce rastliny tým, že na jar sú plné života, aktivity, behu, rozmnožovania, kdežto na jeseň ich aktivita klesá a uskladňujú si tukové zásoby v tele na zimu. Preto aj človek, ak chce byť aktívny, mal by uprednostňovať omega-3. Z hľadiska našich skúseností je ťažko povedať, pretože skutočné pomery mastných kyselín sa zisťujú len veľmi ťažko. Ale ovocie a listová zeleň by mali mať vo všeobecnosti viac omega-3 v pomere k omega-6 a po ich konzumácii sa cítime najlepšie.

Ďalšou vecou, o ktorej výrobcovia taktne mlčia, je pomer medzi cis a trans formami mastných kyselín. Trocha chémie – nenasýtená väzba môže existovať v dvoch formáciách, ktoré potom určujú celkový tvar molekuly. Jedna z týchto foriem je označovaná ako cis a druhá trans. V prírode sa drvivá väčšina mastných kyselín nachádza v cis forme. Pri výrobe stužených tukov, margarínov sa však uplatňuje proces hydrogenácie (nasycovanie väzieb za zvýšenej teploty, tlaku a v prítomnosti vodíka), ktorý má tendenciu výrazne zvyšovať pomer trans mastných kyselín. Tento obsah sa zvyšuje napríklad aj pri vyprážaní na rastlinných tukoch či pri pečení. O účinkoch zvýšeného príjmu trans mastných kyselín sa už robilo nespočetné množstvo štúdií, samozrejme asi ani jedna stopercentne nepotvrdila negatívne účinky. Aj napriek tomu, že tento web je zameraný hlavne na surovú rastlinnú stravu, dám jedno odporúčanie: keď už nutne chcete vyprážať, tak radšej na bravčovej masti ako na olivovom oleji a namiesto margarínu si radšej dajte poctivé maslo.


na Slovensku obľubený zdroj nasýtených tukov, či aj samotné prasa z toho pociťuje nadšenie, je už otázne... - zdroj: internet

V nadpise som sľuboval tuky a furt tu splietam o nejakých mastných kyselinách, tak poďme k veci. Zoberme si jednu molekulu spomínaného glycerolu a ľubovoľné tri mastné kyseliny, je jedno s akou dĺžkou reťazca, môžu byť nasýtené či nenasýtené, v trans či cis forme. Ako bolo spomínané, glycerol obsahuje 3 –OH skupiny. Na každú z týchto skupín sa dokáže naviazať práve jedna mastná kyselina svojím –COOH koncom. Kto by to chcel hlbšie študovať, hľadajte pojem esterifikácia. No a výsledkom takéhoto naviazania na všetky -OH skupiny je tuk (ak sú naviazané len na jednu alebo dve hovoríme o mono a diglyceridoch).

No a práve to, aké mastné kyseliny sú naviazané na glycerol, určuje výsledné vlastnosti toho ktorého tuku. Vo všeobecnosti platí, že tuky s vyšším obsahom nenasýtených mastných kyselín sú pri 20 °C tekutejšie (rastlinné oleje), s vyšším obsahom nasýtenýchviskóznejšie (kokosový tuk, bravčová masť). V zložení živočíšnych tukov sa obyčajne vyskytujú iné mastné kyseliny ako v rastlinných. Z hľadiska ich metabolizmu v ľudskom tele je to však prakticky jedno, nasýtené sa používajú ako palivo pre svaly a nenasýtené ako základ stavebných látok. Po uzavretí série článkov „podrobnejšie o makronutrientoch“ sa budem hlbšie venovať aj ich metabolizmu.

Aby som to na záver trochu zhrnul – je dobré prijímať omega-3 a 6 mastné kyseliny, ale ako tu spomínam nie prvý ani posledný krát – vo forme, v akej to príroda zamýšľala, t. j. v podobe celých semien či plodov (ľan, mak, slnečnica, avokádo, olivy, ...), prípadne ozaj čerstvého panenského oleja. Ak chcete tuky upravovať tepelne, použite tie, ktoré sú v prirodzenom stave tuhé (ako kokosový tuk či bravčová masť), pretože obsahujú minimum nenasýtených mastných kyselín a sú odolnejšie voči tepelnému znehodnoteniu. Vyhýbajte sa hydrogenovaným tukom (margaríny). A k množstvu skonzumovaných tukov v potrave – zjedzte ich kľudne na kilá, kým neprasknete... ALE!... jedzte zároveň minimum sacharidov, najlepšie žiadne. My dvaja Vám už s týmto spôsobom v praxi neporadíme, pretože na sebe to vyskúšané nemáme. V budúcich článkoch sa tomuto spôsobu stravovania ale určite budem venovať z pohľadu biochémie. Medzitým, keby sa niekto zaujímal bližšie o stravovanie na tukovom metabolizme: www.paleo.sk/, www.vladozlatos.com/.

Petrík.
Pre tento článok je k dispozícii aj mapa, ktorá uľahčuje orientáciu v súvisiacich a nadväzujúcich článkoch.
zobraziť mapu
Hryzka so zľavou
Objednajte si aktivovanú naturálnu bezlepkovú zmes Hryzka so zľavou 5% s použitím zľavového kódu.
Facebook
Instagram

katka.janurka
Instagram
Komentáre:
Informovať ma o nových komentároch
© 2018 by Janurky - Peter Janura, Katarína Janurová