Výnimočná patentovaná zmes aktivovaných bezlepkových obilnín, orechov, semienok, ovocia goji a vlákniny psyllium. Je aktivovaná, bezlepková, zásaditá, naturálna - 100% RAW. Kompletný zdroj informácii o HRYZKE je na www.hryzka.sk. Jednoducho povedané výživné, chutné a zdravé raňajky pre celú rodinu.

Pri použití zľavového kódu TNJK01 budeš mať pri každom nákupe HRYZKY cez e-shop zľavu 5%. Je časovo neobmedzený a platí aj pre opakované nákupy. Pri objednávke je potrebné zadať kód do kolonky "Uplatniť zľavový kód" a kliknúť na tlačidlo "Prepočítať".



do e-shopu  

Oddelená strava

Autor: Katka, Petrík Dátum: 26.1.2015 Zobrazenia: 49 x

Dnes by sme chceli ozrejmiť a vysvetliť, čo to je tá oddelená strava a taktiež jej poňatie vo výžive nás dvoch. Nevieme, aký je korektný slovenský názov, stretli sme sa už aj s pojmom delená strava, v angličtine divided food diet. A konečne Petrík píše aj niečo zrozumiteľné s praktickou aplikáciou, nie stále len biochémiu. :D

Oddelená strava neznamená, že zjeme polievku z jedného taniera a hlavné jedlo z druhého :D ... Teraz vážne, oddelená strava nie je v našom ponímaní žiadna diéta ani nejaká krátkodobá detoxikačná kúra. Princípy vychádzajú z hĺbkovej znalosti chemických pochodov v ľudskom organizme a zloženia potravín. Samozrejme stačí poznať a dodržiavať princípy, znalosť chémie nie je nutná. :)

oddelená strava
zdroj - internet

V súvislosti s našou zmenou stravy sme na mnohé zásady prišli sami experimentovaním, o iných sme sa dočítali a overili v praxi. Všetky z nich dodržiavame a stali sa neoddeliteľnou súčasťou nášho života. Princípy nie sú vôbec obmedzujúce, ako by sa mohlo zdať, naopak, vďaka nim sme objavili nové krásy a zážitky z jedla. Občasné "zhrešenie" a porušenie zásad nám veľmi rýchlo pripomenie, prečo ich dodržiavame - či už pocitom ťažkého žalúdka, nafúknutého brucha, obmedzením športového výkonu či plynatosťou. :D

Pravidlá oddelenej stravy sú platné všeobecne a sú vhodné pre všetkých - chorých, zdravých, tých, čo chcú schudnúť, tých, čo chcú pribrať... Časom sme dospeli k názoru, že pre bežne stravujúceho sa človeka, ktorý chce niečo upraviť či zlepšiť je oddelená strava najlepším prvotným krokom - najmä zásada č.3.

Tak sa teda poďme pozrieť na tie zásady:
1. Melóny/dyne jesť nalačno, ideálne ako prvé jedlo dňa

Keďže obsahujú okolo 91 percent vody, ich trávenie je veľmi rýchle (cca 10-15 minút). Ak je v žalúdku alebo tenkom čreve iná potrava, melón ju "dobehne", pomieša sa s ňou a musí čakať, čo môže spôsobovať nežiadúce kvasné procesy.

2. Ovocie konzumovať zrelé a samostatne

Trávenie ovocia trvá rádovo desiatky minút - opäť platí to, čo pri melónoch. Ak musí čakať na strávenie inej potravy, dochádza ku kvaseniu a množeniu nežiadúcich kultúr. Dokonca nie je vhodné kombinovať ovocie a zeleninu (väčšinou však ani chuťovo :)). Výnimku tvorí mrkva, kvôli vyššiemu obsahu cukrov. Jedna z mála vhodných kombinácií ku ovociu je listová zelenina - najlepšie v podobe green smoothies. :) Taktiež je možné pridávať malé množstvá namočených orechov a semiačok - dôležitosti namáčania bude venovaný samostatný článok.

2.1. Rozšírenie - nekonzumovať kyslé a sladké ovocie naraz

Nevieme presne vysvetliť prečo, ale máme to nie raz potvrdené. Asi tiež rozdielny spôsob a rýchlosť trávenia. Napríklad banány s grapefruitami nie sú veľmi dobrý nápad. :D

3. Nekonzumovať bielkoviny a škroby naraz

Ako bielkoviny sa myslia jedlá s koncentrovaným obsahom bielkovín (mäso, vajcia, nenamočené orechy, mliečne výrobky, ...), pod škrobmi sú myslené napríklad zemiaky, ryža, knedle, pečivo, cestoviny a iné. Prečo ich oddeliť? Na trávenie bielkovín je potrebné veľmi kyslé prostredie v žalúdku, škroby potrebujú mierne zásadité prostredie v tenkom čreve (podrobnejšie tu). Pri spoločnej konzumácii škroby čakajú v žalúdku aj niekoľko hodín na strávenie bielkovín a v tenkom čreve sa následne vysoká kyslosť tráveniny musí neutralizovať.

3.1. Rozšírenie - nekonzumovať viacero druhov bielkovín naraz

Každá bielkovina je unikátna svojou štruktúrou. Pri trávení vyžaduje rozdielne pomery enzýmov. Preto pri konzumácii viac druhov naraz môže dochádzať ku konfliktom.

4. Nekonzumovať škroby s kyslým

Rovnaký dôvod ako v bode 3., kyslé potraviny sa zbytočne musia neutralizovať v tenkom čreve aby umožnili trávenie škrobov. Napríklad ryža a kyslé uhorky alebo zemiaky a kyslá kapusta.

5. Nepridávať do jedál tuk navyše

Tuk spomaľuje trávenie sacharidov aj bielkovín, v žalúdku má tendenciu spájať sa do kvapiek a sťažovať prístup tráviacich enzýmov. Napríklad zemiaky s maslom, knedľa poliata masťou z pečenia mäsa. Obzvlášť zákerná je kombinácia tukov a sacharidov v jednom jedle, dnes veľmi populárna a rozšírená. Všetko sladké pečivo, zákusky, torty, dobošky, čokolády, bonboniéry, ... obsahujú zároveň veľa tukov a jednoduchých cukrov. Pre zdravého človeka to z hľadiska trávenia nepredstavuje výrazný problém, do krvi sa však zároveň dostáva veľa glukózy a tuku. Práve táto kombinácia sa výraznou mierou podieľa na kolísaní hladiny inzulínu a glukózy v krvi, vzniku obezity a cukrovky typu 2. Mechanizmus tohto pôsobenia nájdete tu.

oddelená strava
zdroj - internet
Takže čo vlastne jesť a s čím?
Príklady vhodných kombinácií:
  • rizoto so zeleninou, hráškom, kukuricou bez pridaného masla či oleja
  • steak s fajnovým šalátom zo zeleniny od výmyslu sveta
  • ovocná misa nakombinovaná podľa chuti - banány, jablká, pomaranče, jahody, čučoriedky, ... čo vás napadne (ale hlavne tam netreba nakydať jogurt alebo tvaroh) :D
  • zeleninové polievky v najrôznejších kombináciách - akurát buď treba do nich dať rezance či halušky (škroby) alebo mäso
  • cestoviny s paradajkovou omáčkou, pár kvapiek oleja neuškodí, ale aby sa v ňom netopili
  • rezeň bez obalu s parenou brokolicou, cviklou či karfiolom
  • green smoothie z ovocia a listovej zeleniny, napríklad špenátu

Veľmi zlým návykom je predstava, že "poriadne" jedlo musí mať aspoň tri chody - väčšinou polievka, hlavné jedlo a zákusok. Každé z týchto jedál obyčajne poruší nejednu zo zásad už samo o sebe, no a keď sa zmiešajú dohromady, vznikne fajný "guľáš". Ak nemáte jasno v kombinovaní potravín, môže vám postačiť intuitívna predstava, že všetko čo sa v jednom chode chystáte zjesť, hodíte najprv do mixéra a rozmixujete. Ak sa Vám výsledok zdá byť chutný a nedvíha sa Vám z tej predstavy žalúdok, ste na dobrej ceste. Príklad: green smoothie z banánov, jabĺk a špenátových listov je chuťovo totálna lahôdka, no čo ak rozmixujete kávičku s cukrom a mliekom, rybaciu polievku, vyprážaný kurací rezeň so zemiakmi a k tomu smotanový krémeš. Znie to chutne? Nie nadarmo sa zvykne nadávať na nemocničnú mixovanú stravu. :-)

Okrem samotných kombinácií jedál je nemenej dôležité aj ich časové rozdelenie. To znamená počkať s ďalším jedlom až do úplného vyprázdnenia žalúdka a začiatku tenkého čreva. V praxi by sme to popísali zhruba takto - po určitom čase od konzumácie sa žalúdok vyprázdni do tenkého čreva (asi pol hodiny pri ovocí, pri škroboch so zeleninou asi hodina, mäso 2 - 3 hodiny). Tu sa ozve prvý signál hladu (škvŕkanie v bruchu), prázdny žalúdok. Mnoho ľudí cíti potrebu opäť sa najesť dokonca ešte pred týmto signálom. Toto však nie je skutočný hlad, pretože ešte len teraz sa živiny reálne začali vstrebávať (článok o trávení). Tento falošný hlad odoznie zhruba po pol hodine, zatiaľ čo sa jedlo posúva tenkým črevom ďalej a vstrebávanie pokračuje. Až po niekoľkých hodinách sa začne ozývať skutočný hlad, ktorý narastá pomaly. A až vtedy je tráviace ústrojenstvo plne pripravené na príjem ďalšieho chodu.

No a okrem spomínaného sme časom a skúšaním dospeli k ďalšej zásade - ráno začínať tými najľahšími a najvodnatejšími jedlami (dyňa či ovocné šťavy, citrusy), postupne pridávať hutnejšie ovocia (banány, ďatle, figy, ...) a až večer prejsť na pevnejšie potraviny s dlhšou dobou trávenia (ryža, zemiaky, namočená pohánka či orechy, zeleninové šaláty, avokádo, ...).

Pane Bože, veď to ale nebudem môcť jesť už nič, nie?

Nemusíte sa vôbec strachovať, že by ste si hneď a zaraz museli odoprieť všetky vaše obľúbené jedlá. Pre tých z vás, ktorí nemáte v úmysle stravovať sa takmer výlučne surovou rastlinnou stravou ako my, no chcete aspoň niečo na svojom stravovaní zmeniť k lepšiemu - pre začiatok jedzte všetko to, na čo ste zvyknutí, no v (z hľadiska trávenia) rozumnejšom poradí v priebehu dňa. Napríklad:

  • ráno zjete všetko ovocie, ktoré by ste inak jedli počas celého dňa pomedzi iné jedlá
  • na desiatu zjete dva taniere polievky, ktoré by ste inak jedli s obedom
  • na obed so zeleninovou oblohou všetky zemiaky, ryžu, pečivo, cestoviny, strukoviny, atď., ktoré by ste si dali pôvodne ako prílohu k obedovému mäsu
  • na olovrant tvarohy, jogurty, orechy, semiačka, a pod.
  • na večeru znova so zeleninovou oblohou všetky syry, mäsá, šunky, klobásy, slaninu, rezne, mlieko, maslo, oleje, a pod.

Čo ďalšie je podstatné?

Spýtajte sa pred jedením samých seba, či nie ste viac smädní ako hladní (napite sa) a na čo máte najväčšiu chuť - na sladké, na slané, môže ísť aj o vyslovene nezdravé jedlo (vyprážané hranolky). Dajte si ho a jedzte len toto jedlo dovtedy, kým budete mať dosť a na vyjedanie iného už ani nepomyslíte. Psychologicky je veľmi ťažké mozog a chuťové poháriky oblbnúť, ono si vás to aj tak dobehne - a tak, ak máte chuť na syry, nemá veľký význam sa im vyhýbať najprv niečím "nízkotučnejším či zdravším", čo vám práve ani veľmi neberie, keď nakoniec sa k syrom aj tak po troch-štyroch rôznych druhoch zajedania dopracujete a vo výsledku v žalúdku pomiešate horibilnú kombináciu, zarobíte si na tráviace problémy a neskôr i zdravotné.

Benefity, ktoré môže delená strava priniesť:
  • úprava hmotnosti
  • zlepšenie trávenia, plynatosti, nafúknutého brucha
  • pocit prívalu energie a ľahkosti po najedení
  • úprava perilstatiky čriev
  • zlepšenie absorpcie a využitia živín z potravy
  • lepšie každodenné aj športové výkony
  • a mnohé iné
A podľa zásady "lepšie raz vidieť ako storáz počuť" - vyskúšajte a výsledky spozorujte sami na sebe. :)

Katka a Petrík
Hryzka so zľavou
Objednajte si aktivovanú naturálnu bezlepkovú zmes Hryzka so zľavou 5% s použitím zľavového kódu TNJK01.
Facebook
Instagram

katka.janurka
Instagram
Komentáre:
Informovať ma o nových komentároch
© 2018 by Janurky - Peter Janura, Katarína Janurová