Výnimočná patentovaná zmes aktivovaných bezlepkových obilnín, orechov, semienok, ovocia goji a vlákniny psyllium. Je aktivovaná, bezlepková, zásaditá, naturálna - 100% RAW. Kompletný zdroj informácii o HRYZKE je na www.hryzka.sk. Jednoducho povedané výživné, chutné a zdravé raňajky pre celú rodinu.

Pri použití zľavového kódu TNJK01 budeš mať pri každom nákupe HRYZKY cez e-shop zľavu 5%. Je časovo neobmedzený a platí aj pre opakované nákupy. Pri objednávke je potrebné zadať kód do kolonky "Uplatniť zľavový kód" a kliknúť na tlačidlo "Prepočítať".



do e-shopu  

O opiciach a jednomocných alkoholoch

Autor: Petrík Dátum: 5.2.2015 Zobrazenia: 136 x

zdroj - internet

Tak jedna opica pre začiatok stačí, ďalej v tomto článku sa budem venovať opiciam iného druhu - tým, ktoré sú spôsobené konzumáciou alkoholu. Pri štúdiu Barevného atlasu biochemie som sa okrem iného dozvedel aj o tom, čo sa deje s alkoholom v tele a porozumel som mnohým mojim zážitkom. :D Toto poznanie mi výrazne pomohlo pri odbúravaní následkov konzumácie a rád by som sa s informáciami podelil.

Etanol

Na úvod sa pozrime, čo je to vlastne ten alkohol. V bežnej reči sa alkoholom rozumie etanol, v chémii sa pojem alkohol používa všeobecne pre deriváty uhľovodíkov s naviazanou hydroxylovou skopinou -OH. Etanol je z tohto pohľadu odvodený od etánu naviazaním jednej -OH skupiny. Jeho vzorec je CH3CH2OH V ďalšom výklade budem používať pojem etanol.

Mohlo by sa zdať, že etanol je látka pre ľudské telo cudzia či "umelá". Nie je to však úplne pravda. Výskyt etanolu je v malom množstve v metabolizme bežný, o čom svedčí aj to, že existujú jednoduché dráhy jeho odbúravania. Zdôrazňujem však: v malom množstve!!! Etanol sa úplne bežne vyskytuje v ovocí, kde vzniká fermentáciiou jednoduchých cukrov. Obyčajne je však koncentrácia príliš nízka na zachytenie chuťou. Skúste však nechať pekne dozreté banány (nie, žltý banán nie je dozretý, dozreté sú tie s hnedými bodkami asi na 50% povrchu) postáť ešte pár dní, stále budú chutné a jedlé, ale už v nich bude ten etanol trochu cítiť. :D Etanol vzniká aj pri tráviacich pochodoch, taktiež zásluhou mikroorganizmov fermentujúcich sacharidy. V krvi môže za určitých podmienok jeho hladina dosiahnuť 0,1 promile aj bez externej konzumácie, táto úroveň je však prakticky nemerateľná. Opäť však podotýkam minimálne celkové množstvo - vypitie jedného piva u 70kg človeka zvýši hladinu zhruba na 0,3 promile.


podobne ako pri výrobe slivovice, v malej miere dochádza k fermentácii cukrov na etanol aj v ľudskom tráviacom trakte
zdroj - internet
Metabolizmus etanolu

Ľudské telo si s týmito malými koncentráciami dokáže ľahko a rýchlo poradiť, etanol je vo výsledku použitý ako palivo energetického metabolizmu bez hromadenia toxických odpadových látok. Metabolická dráha zjednodušene vyzerá nasledovne:

etanol > acetaldehyd (etanal) > acetát > acetyl-CoA

Prvý krok využíva enzým alkoholdehydrogenáza a spotrebúva NAD+ na NADH, vzniká acetaldehyd. V druhom kroku vstupuje do hry enzým aldehyddehydrogenáza a opať sa spotrebúva NAD+, vzniká acetát. Následne sa za spotreby ATP naviaže acetát na koenzým A za vzniku acetyl-CoA, ktorý vstupuje do citrátového (krebsovho) cyklu alebo do syntézy mastných kyselín. Medziprodukty acetaldehyd a acetát sú síce mierne toxické, ale pri odbúravaní malého množstva etanolu a dostatku NAD+ sa rýchlo menia na výsledný produkt acetyl-CoA a nehromadia sa (NAD je nikotínamid adenín dinukleotid, vstupuje do dýchacieho reťazca, môže existovať v oxidovanej forme NAD+ a v redukovanej forme NADH) - ak sa nájde niekto, kto to chce hlbšie študovať, pozrite hlavne citrátový cyklus a dýchací reťazec. Odbúravanie etanolu prebieha výlučne v pečeni.

Vstrebávanie etanolu

Ďalším dôležitým východiskom je poznanie vstrebávania etanolu. Vzhľadom na jeho kvapalné skupenstvo, malú veľkosť molekuly a rozpustnosť v tukoch ľahko prechádza membránami, čo vo výsledku znamená, že sa vstrebáva v ústach, ako jeden z mála aj v žalúdku, v tenkom čreve, pri vdýchnutí pár cez pľúca, dokonca aj pri análnej aplikácii v hrubom čreve či cez sliznice oka (posledné dve metódy som neskúšal a ani neodporúčam :D). Vstrebávanie je možné dokonca aj cez kožu, čo u malých detí môže vzhľadom na ich nízku hmotnosť viesť k rýchlej otrave alkoholom pri kontakte s kožou. Takže pozor, nenamáčajte svoje deti do slivovice. :D


zdroj - internet

Pri konzumácii alkoholických nápojov hladina alkoholu v krvi bežne dosahuje 1 - 2 promile, trénovaní jedinci okolo 3 promile, 4 sa už považujú za ťažkú otravu, 5 je obyčajne už zahrávanie sa so životom. Tieto hodnoty mnohonásobne prevyšujú spomínanú bežnú koncentráciu v tele. A tu nastávajú problémy:

  • Ako prvé sú samozrejme účinky na mozog a nervovú sústavu - to tu rozoberať nebudem (však kvôli nim pijeme, nie?) :D
  • Druhou záležitosťou je aktivita enzýmu alkoholdehydrogenázy - tá sa môže výrazne líšiť medzi ľuďmi. Práve táto aktivita určuje rýchlosť premeny etanolu na acetaldehyd a tým znižovanie hladiny etanolu v krvi. Priemerne je pečeň schopná odbúrať asi 0,15 promile za hodinu. U žien a aziatov je obyčajne aktivita alkoholdehydrogenázy nižšia, s čím súvisí pomalšie odbúravanie.
  • Problémom je aj vyčerpávanie NAD+ v prvých dvoch krokoch, ktoré sa nestíha regenerovať v dýchacom reťazci, narastá pomer NADH/NAD+. Jeho zvýšenie na seba viaže nasledovné zmeny:
    Stúpa syntéza ketolátok, ktoré okysľujú krv.
    Stúpa syntéza mastných kyselín, čo spôsobí zvýšenie hladiny lipidov v krvi.
    Stúpa produkcia kyseliny mliečnej, ktorá taktiež okysľuje krv.
    Glykolýza a glukoneogenéza je spomalená, čo môže v závislosti od druhu konzumovanej potravy spôsobiť hyper/hypoglykémiu.
  • No a nakoniec konzumácia etanolu spôsobuje veľké vylučovanie moču, čo môže viesť k tažkej dehydratácii.
V skratke by sa dalo povedať, že etanol je uprednostnený ako zdroj energie pred inými makronutrientami, ale na využitie väčších množstiev telo nie je stavané.

Opica

Negatívne pocity pri opici sú najčastejšie spôsobené nasledovnými záležitosťami:

  • hypoglykémia
  • dehydratácia
  • nahromadenie acetaldehydu
A ako im predchádzať a minimalizovať? Uvediem zopár tipov z hľadiska biochémie a z mojich vlastných skúseností. :)

Prvou vecou, ktorá sa dá ľahko ovplyvniť, je výber potravín pred chľastaním. Ak sa náhodou stravujete podobne ako my, neodporúčam požívať etanol, ak ste v ten deň jedli ešte len ovocie - spomalením glykolýzy (používanie glukózy ako paliva) spôsobí vyletenie krvnej glykémie a bolesť hlavy. Ak však práve podávate výkon, napríklad ste zrovna vybehli na horskú chatu, dáte dve pivá a idete ďalej, tak je to v pohode. Lepšie je však mať v žalúdku niečo ťažšie, v našom podaní nejakú tú ryžu alebo zemiaky s avokádom (tukové ovocie) a zeleninou, u bežných stravníkov hoci aj 3-chodové jedlo. Nie je na škodu vyšší obsah tukov, pretože spomalia vstrebávanie etanolu cez stenu žalúdka.


zdroj - internet

Počas pitia samotného netreba zabúdať na hydratáciu - najlepšie čistú vodu, sladené nápoje ani džúsy neodporúčam (opäť hyperglykémia). Mne sa osvedčilo zapiť každého pol litra piva alebo 2 deci vína pol litrom čistej vody. Síce potom behám na WC furt, ale ráno si ďakujem. Táto dodatočná hydratácia pomáha pri vylučovaní alkoholu a acetaldehydu a v konečnom dôsledku sa do mňa aj chľastu menej zmestí. Tu musím poďakovať Katke, že v momentoch, keď už nie som schopný samostatne zhodnotiť dôležitosť hydratácie, stojí nado mnou dovtedy, kým ten pol liter vody do seba neobrátim celý. :)

Zaujímavým zistením pre mňa boli nepasterizované pivá - ktoré som si všimol na našom trhu len nedávno. Mám pocit, že u mňa takmer nespôsobujú dehydratáciu aj bez dodatočného príjmu vody. Vysvetliť to ale neviem... Poznámka od Katky: To je len výhovorkové placebo, aby si mohol piť! :-D

Čo sa týka jedenia počas pitia, tam to nemám nejak presne odsledované. Opäť nie sú vhodné potraviny s veľkým obsahom jednoduchých cukrov, ale asi málokto má pri chľastačke chuť na sladké. Bežné veci ako chrumky, tyčinky či syrová pizza sú asi ok, aj z pohľadu biochémie.

Keď si predstavím bežný návrat domov z krčmy/mesta, človek asi čo-to popil, pojedol a potom ešte popil ... Potom cesta domov, možno aj trochu dlhšia vo veselej nálade, kým sa dotrepe do postele ... Spánok ... Mozog a červené krvinky však potrebujú neustály prísun glukózy. Večer to ešte pečeň nejako vykrýva zo zásob glykogénu, do rána však táto zásoba nemusí vystačiť. Ale keďže je etanolom spomalená aj glukoneogenéza (produkcia glukózy z glukogénnych aminokyselín, glycerolu a laktátu), nemá sa odkiaľ v tele potrebná glukóza brať. Ráno po zobudení je teda mozog bez energie. Mne sa osvedčilo dať si pred spaním jednu-dve-tri (štyri, ...? :-D) lyžice medu. Toto množstvo ešte nespôsobí hyperglykémiu, ale ušetrí zásoby glykogénu na neskôr.

No a čo ráno po zobudení? VODU a GLUKÓZU. Nie klobásu s chlebom a horčicou ala horská chata. Nie vianočku s maslom a lekvárom. Nie zeleninový šalát. Zopakujem - VODU a GLUKÓZU. Telo sa v tomto momente nepotrebuje zaťažovať trávením čohokoľvek. Okamžite potrebuje palivo pre mozog a červené krvinky - glukózu a túžobne prahne po doplnení stratenej vody. Úplný top výber je čerstvá šťava z citrusov, ale ak nie je k dispozícii, akékoľvek džúsy, čaje s medom alebo aj s obyčajným cukrom. Dokonca ani sladené bublinkové nápoje nie sú v tomto prípade až tak na škodu. A množstvo vody? Keď si myslíte, že máte dosť, tak ešte trikrát toľko. Pite minimálne dovtedy, kým vás neprestane bolieť hlava. Kľudne 2 - 3 litre, ak nejde naraz, tak po menších častiach s odstupmi. Verte mi, telo sa vám poďakuje a z opice sa dostanete výrazne rýchlejšie. Niekedy môžete spraviť pokus - odvážte sa pred chľastaním a poznačte si to. Ak niečo ešte potom zjete, tak prirátajte ešte zhruba hmotnosť jedla k poznačenej hmotnosti. No a potom sa odvážte hneď ráno nalačno. To, čo chýba do poznačenej váhy, je voda. A po tuhej párty to kľudne môžu byť 2-3 kilá.

Alkohol a šport

požívanie etanolu môže mať priaznivý vplyv na niektoré športy, napríklad jógu
zdroj - internet

Tieto dve veci jednoznačne nejdú dohromady, aj keď často to na bežeckých akciách tak nevyzerá - hlavne na tých čo končia na horských chatách - pozdravujem FatraAdventures. :D Čo sa deje po podaní väčšieho výkonu a následnej afterparty?

  • V svaloch a v pečeni sú vyčerpané zásoby glykogénu a metabolizmus sa ich snaží doplniť, pričom najrýchlejší spôsob je príjem jednoduchých sacharidov, o čosi pomalší je príjem polysacharidov a veľmi pomalou možnosťou je zjedenie bielkovín. Ako som už vysvetlil vyššie, etanol vo väčších dávkach veľmi rýchlo nahradí v energetickom metabolizme ostatné makronutrienty. Z metabolickej dráhy etanolu však regenerácia glykogénu nie je možná, preto sa jeho doplnenie značne spomalí.
  • Telo je taktiež po výkone už dehydrované potením a dýchaním. Potrebuje doplniť vodu a rehydratovať tkanivá. Jedno - dve pivá sú za týchto podmienok výborné, vďaka obsahu minerálov rýchlo dostanú vodu tam, kde ju treba. Pri štyroch, šiestich atď. však už preváži močopudný účinok etanolu a vo výsledku bude dehydratácia ešte vyššia. To isté platí pri víne či pálenke, tam však chýba aj ten prvotný pozitívny účinok doplnenia vody.
  • No a na regeneráciu je veľmi potrebný aj kvalitný spánok. A spánok v alkoholovom opojení môže síce byť veľmi hlboký, ale od kvality má ďaleko. Telo má čo robiť s odbúravaním acetaldehydu a klesaním hladiny glukózy a nezostáva mu sila na pozitívne regeneratívne procesy.

Na záver by som ešte doplnil, že požívanie alkoholických nápojov je najlepšie úplne vylúčiť. Tu však doslova vodu kážem a víno (pivo) pijem. :D Ale musím povedať, že vyvíjam celkom úspešnú snahu na postupné znižovanie príjmu. :D

Petrík
Hryzka so zľavou
Objednajte si aktivovanú naturálnu bezlepkovú zmes Hryzka so zľavou 5% s použitím zľavového kódu TNJK01.
Facebook
Instagram

katka.janurka
Instagram
Komentáre:
Informovať ma o nových komentároch
© 2018 by Janurky - Peter Janura, Katarína Janurová