O koenzýme Q10

Autor: Petrík Dátum: 9.5.2015 Zobrazenia: 1485 x

S pojmom koenzým Q10 som prišiel do styku v nespočetnom množstve reklám - najrôznejšie krémy či výživové doplnky ospevujú jeho zázračné schopnosti. Nevenoval som tomu nejakú zvláštnu pozornosť. Od zmeny nášho stravovania sme sa však s Katkou stretli s otázkami ľudí na jeho príjem v potrave, prípadne s upozorneniami na jeho nedostatok v potravinách rastlinného pôvodu. To ma podnietilo k štúdiu. Ako to teda s tým koenzýmom je?

Koenzým Q10 v tebletách
obrázok: internet
Koenzým Q10 z hľadiska biochémie

Najprv potrebujeme vedieť, čo to vlastne ten koenzým Q10 je. Iné označenia sú ubichinon alebo ubidekaron. Písmeno Q označuje chinonovú funkčnú skupinu a číslo 10 počet naviazaných izoprenylových jednotiek. Výsledkom je vitamínu podobná látka rozpustná v tukoch. Je prítomná vo väčšine eukaryotických buniek (teda prakticky vo všetkých bunkách ľudského tela). Odtiaľ pochádza aj názov ubichinon – z latinského ubique (všadeprítomný).

Koenzým Q10 - chemická štruktúra
Chemická štruktúra koenzýmu Q10, v redukovanej forme ubichinol, v oxidovaj forme ubichinon (v dýchacom reťazci a pri antioxidačnej ochrane prechádza medzi týmito formami)
obrázok: internet

No a prečo je všadeprítomný? Jeho najdôležitejšou úlohou je prenos elektrónov a protónov v dýchacom reťazci. Dýchací reťazec je záverečnou fázou získania energie z potravy – sacharidov, tukov, bielkovín a etanolu. Práve dýchací reťazec je miestom najväčšej resyntézy adenozíntrifosfátu (v malej miere prebieha resyntéza ešte pri anaeróbnej glykolýze) – takzvaného univerzálneho platidla buniek. No a bez koenzýmu Q10 by pochody dýchacieho reťazca neboli možné a bunka by nemohla získavať energiu aeróbne (za prístupu kyslíka).

Ďalšou dôležitou úlohou koenzýmu Q10 je to, že pôsobí ako antioxidant. O antioxidantoch taktiež veľa počuť z reklám v televízii či článkoch v časopisoch. Čo to vlastne je? Pri metabolických pochodoch v organizme bežne vznikajú tzv. voľné radikály. Do tela sa taktiež dostávajú kvôli znečisteniu prostredia. Voľné radikály sú látky, ktoré majú aspoň jeden nespárený elektrón a tým pádom majú vysoký reakčný potenciál. Veľmi rady sa zlučujú s inými látkami a menia ich chemickú štruktúru. Obzvlášť nebezpečné je to napríklad pre bunkové steny či reťazce DNA. Antioxidanty sa však s voľnými radikálmi zlučujú ešte ochotnejšie a tým pádom ich veľmi rýchlo prevádzajú do menej aktívnej/neaktívnej formy. Týmto spôsobom ochraňujú pred oxidáciou to, čo je potrebné. Konkrétne ubichinony vychytávajú peroxylové a alkoxylové radikály a chránia bunkové membrány.

Antioxidanty - funkcia
Fungovanie antioxidantov v bunkách
obrázok: internet
Koenzým Q10 z hľadiska výživy

Koenzým Q10 nie je esenciálna látka – to znamená, že ľudské telo si ho dokáže syntetizovať samo. Na jeho syntézu sú však potrebné ďalšie živiny: esenciálne aminokyseliny fenylalanín a metionín, podmienene esenciálny tyrozín a vitamíny kobalamín (B12), kyselina listová (B9), niacín (B3), pyridoxín (B6) a kyselina pantoténová (B5). Je však možné aj jeho vstrebanie z potravy, v tomto prípade to dokonca nemusí byť ani Q10, vyskytujú sa aj Q9 a Q8 (majú kratšie izoprenylové reťazce). Telo si ich predĺži na 10.

Najväčší obsah Q10 majú srdcia a pečene živočíchov v surovom stave, v svalovine je ho menej. Veľmi vysokú koncentráciu majú oleje, obsah v orechoch sa dá porovnať so svalovinou živočíchov. Zelenina tiež obsahuje nezanedbateľný podiel Q10. Tepelnou úpravou, konzerváciou a pod. sa veľká časť koenzýmu Q10 ničí - v spracovaných potravinách je teda jeho obsah výrazne znížený a nezáleží na tom, či pochádza z rastlinného alebo živočíšneho zdroja.

Ja osobne som nenašiel žiadne obšírnejšie tabuľky, udávajúce obsahy Q10 v širšom spektre potravín, väčšinou len útržkovité údaje - nájdete ho tam, tam a tam. Tu je tabuľka z anglickej wikipédie:

PotravinaKoncentrácia CoQ10 [mg/kg]
hovädzina
srdce113
pečeň39–50
sval26–40
bravčovina
srdce11.8–128.2
pečeň22.7–54.0
sval13.8–45.0
kuracina
srdce116.2–132.2
ryby
sardinky5–64
červené mäso43–67
biele mäso11–16
losos4–8
tuniak5
oleje
sójový54–280
olivový4–160
z hroznových jadierok64–73
slnečnicový4–15
orechy a semená
buráky27
vlašáky19
sézam18–23
pistácie20
lieskovce17
mandle5–14
zelenina
petržlen8–26
brokolica6–9
karfiol2–7
špenátdo 10
čínska kapusta2–5
ovocie
hrozno6–7
avokádo10
čierne ríbezle3
jahody1
pomaranč1–2
grepfruit1
jablko1

Uvedenú tabuľku treba brať určite len orientačne, ale pre názornosť postačuje. Trochu podrobnejšie sa obsahy dajú nájsť tu. Upozorňujem na jednotky mg/kg, čiže uvedené množstvo Q10 sa nachádza v kile danej potraviny. Odporúčaný denný príjem je 10 – 30 mg. Ako si sami môžete spočítať, príjem blížiaci sa 30 mg je ťažké dosiahnuť či už príjmom živočíšnych alebo rastlinných potravín. Asi málokto za deň skonzumuje buď kilo surového bravčového mäsa či 250 g sŕdc, liter panenského oleja, dve kilá nepražených orechov alebo štyri kilá surovej brokolice. Takže takto odpovedám na otázku o príjme koenzýmu Q10 v rastlinnej strave.

Úvahy o koenzýme Q10

Odseky doteraz boli napísané na základe všeobecne príjímaných biochemických informácií a poznatkov, ku ktorým sa mi podarilo dopátrať na internete. Nasledovné riadky budú už len mojou úvahou.

Prakticky vo všetkých článkoch venovaných koenzýmu Q10 som sa dočítal, že jeho syntéza s vekom klesá a je potrebné zvýšiť jeho príjem v potrave. Za povšimnutie však stojí to, že väčšinou hneď aj odporučili nejaký ten výživový doplnok, prípadne aj konkrétnu značku. Ešte pred pár desiatkami rokov ani chemici nechyrovali o koenzýme Q10 a dnes už zrazu nutne musíme brať výživové doplnky aby sme plnohodnotne fungovali? A je naozaj potrebný taký vysoký príjem, ktorý sa pomerne ťažko dá vykryť akoukoľvek potravou? Podľa môjho názoru tu čosi nesedí ... Netvrdím, že užívanie výživových doplnkov nemá v určitých prípadoch svoje opodstatnenie, ale nemal by to byť prvý a jediný krok - keď človek zhodnotí a vylepší svoj celkový životný štýl a stravovanie, možno zistí, že doplnky ani nepotrebuje.

S vekom vraj klesá syntéza ... Ale klesá s vekom automaticky všetkým alebo na to u každého jednotlivca vplýva jeho celoživotné stravovanie a životný štýl (pohyb, čerstvý vzduch, minimum stresu, ...)? Bral niekto niekedy do úvahy ako sa starší ľudia s nízkou syntézou Q10 stravovali a stravujú? Ako som spomínal, na jeho syntézu je potrebných niekoľko ďalších substrátov a podporných látok. Čo tak skúsiť danému človeku s deficitom koenzýmu zároveň upraviť stravovanie a naládovať ho tak vitamínmi skupiny B a dodať mu ľahko prístupné esenciálne aminokyseliny? A okrem toho ďalšie vitamíny, minerály a stopové prvky, ktoré nemusia súvisieť priamo s tvorbou Q10, ale ovplyvnia celkovú vitalitu? Rožky s maslom a šunkou, čokoládové buchty či kotlíkový guláš (variaci sa x-y hodín) asi spomínanými látkami veľmi neoplývajú ...

Koenzým Q10 - aeróbny výkon
obrázok: internet

Na sebe bez nejakých vyšetrení či testov môžem pozorovať len jediný prejav koenzýmu Q10 – je ním aeróbna kondícia (ako som spomínal v úvode, Q10 sa podieľa na aeróbnej resyntéze ATP). Tú mám určite vyššiu ako kedykoľvek predtým, čo dokazujú moje bežecké výkony. Antioxidačnú kapacitu nemám ako priamo posúdiť.

Zhrnutie

Zvýšený príjem koenzýmu Q10 (v tabletkách) môže byť nápomocný chorým ľuďom, napríklad s chorobami srdca či alzheimerovou chorobou. Mnohé pokusy potvrdili zlepšenie daných stavov suplementáciou ubichinonom. Zdravý človek, s vyváženou stravou (či už čiste rastlinnou alebo sčasti živočíšneho pôvodu) s dostatočným príjmom mikro a makronutrientov podľa môjho názoru môže otázku koenzýmu Q10 úplne pustiť z hlavy.

Petrík

Použité zdroje:
HODNOTENIE RIZÍK SÚVISIACICH S FORTIFIKÁCIOU POTRAVÍN UBICHINÓNOM
www.studiumbiochemie.cz
en.wikipedia.org
lpi.oregonstate.edu
Zaujímavosti
Facebook
Instagram

katka.janurka
Instagram
Komentáre:
Informovať ma o nových komentároch
© 2018 by Janurky - Peter Janura, Katarína Janurová