Výnimočná patentovaná zmes aktivovaných bezlepkových obilnín, orechov, semienok, ovocia goji a vlákniny psyllium. Je aktivovaná, bezlepková, zásaditá, naturálna - 100% RAW. Kompletný zdroj informácii o HRYZKE je na www.hryzka.sk. Jednoducho povedané výživné, chutné a zdravé raňajky pre celú rodinu.

Pri použití zľavového kódu TNJK01 budeš mať pri každom nákupe HRYZKY cez e-shop zľavu 5%. Je časovo neobmedzený a platí aj pre opakované nákupy. Pri objednávke je potrebné zadať kód do kolonky "Uplatniť zľavový kód" a kliknúť na tlačidlo "Prepočítať".



do e-shopu  

Luna sandals - F.A.Q.

Autor: Petrík Dátum: 26.05.2017 Zobrazenia: 820 x
Západné Tatry
Západné Tatry, pohľad na Hrubú kopu, Plačlivô a Ostrý Roháč

Keď nás ľudia vidia v sandáloch - či už chodiť po meste, na turistike v horách alebo behať na pretekoch - často majú mnoho otázok (a udivené pohľady). Tieto otázky sú však skoro vždy iba variáciami základnej sady - a práve tú sa pokúsim zodpovedať v nasledovných riadkoch.

A nie je ti v tom zima?
pohľad na Kriváň z Bystrej
Na Bystrej v Západných Tatrách, v pozadí Kriváň, teplota niečo nad nulou

Nie, nie je. Sandále výborne izolujú od zeme - to znamená, že spodkom nohy uniká len málo tepla. Je obrovský rozdiel postaviť sa na terén, ktorý má napríklad -2 °C, bosý a v sandáloch. A ďalej, pri chôdzi či behu sú nohy silne prekrvované a pokiaľ sa hýbem, tak sa mi často stáva, že mám dlane a prsty na rukách studenšie ako chodidlá.

Veľký rozdiel robí aj vlhkosť vzduchu a mokrosť terénu. V suchom prostredí s nízkou vzdušnou vlhkosťou sa dá pohodlne v sandáloch fungovať od cca -2 °C, v mokre to začína byť znesiteľné niekde okolo 7 °C. Samozrejme, bavíme sa tu o aktívnej turistike či behu - postávať kdesi hodinu v takých podmienkach neodporúčam. :D

Luna Oso na Choči
Na Choči (áno, nie je to tam moc vidno :D), okolo -3° C

No a keď je už ozaj zima, dajú sa obuť prstové ponožky (ja používam Injinji) a prípadne návleky typu Tabi. Mám niečo podobné ušité podomácky. Do snehu to však nie je ani tak úplne ideálne - ten sa totiž zbiera medzi prsty a podrážku - preto vtedy radšej volím uzavretú obuv.

Luna Oso na snehu
Pod Inovcom na zjazdovke (tu to už vôbec nie je vidno :D), bolo vari aj -6 °C
A nepotia sa ti v tom nohy?

Nie, nepotia. Tomuto inak veľmi nerozumiem - keď je teplota menšia ako 15 °C, tak už počúvame predošlú otázku (o zime) - to ešte viem pochopiť. Ale potom sa oteplí na >20 °C a už počúvame túto. Ideálne od niekoho v goratexových topánkach nad členky s hrubými ponožkami. No, prečo sa asi v lete nosia šľapky, žabky a podobná háveď? Aby sa noha ľuftuvala ...

Luna Oso v potoku z Vrbického plesa
Chladenie nôh v potoku vytekajúcom z Vrbického plesa

Občas býva táto otázka rozvinutejšia - o vzťah potenia a trenia medzi chodidlom a podrážkou. Keď už teploty vysoko prekračujú 30 °C a človek sa potí úplne celý, stáva sa, že vlhkosť sa objaví aj na spomínanom mieste. Vplyv na šmýkanie chodidla v rámci sandálky je však zanedbateľný.

Luna Oso v Paklenici
Po celodennej turistike v chorvátskej Paklenici
Ako je to s gripom/priľnavosťou?

Lepšie ako by sa dalo čakať podľa hĺbky dezénu. Tým, že sú sandále ohybné a presne kopírujúce tvar nohy, sa do kontaktu s terénom dostáva v každom momente väčšia plocha, ako u bežných topánok (podrobnejšie napríklad tu). Ani v mokrom prostredí nie je problém s trením medzi dezénom a podkladom. Tam už ale nastáva to, že chodidlo sa kĺže po vrchnej gumovej vrstve, následkom čoho nie je až tak dobre fixované. Pri opatrnejšej chôdzi menej členitým terénom to neprekáža. V krkahájoch alebo keď sa snažíte pretekať, to už vie byť nepríjemné.

Luna Oso v Paklenici
Trochu horolezenia po chorvátskyćh vápencoch ...

V krátkosti - pokiaľ pár dní nepršalo, v pohode v sandáloch hocikam. Ak sa ale chystáte na rozbahnené jesenné traily v celodenných dažďoch, už by som voľbu obuvi premyslel.

Luna Oso v Paklenici
... a aj v Katkinom podaní
Neťahá popruh medzi prstami (hlavne dolu kopcom)?

Nadviažem na predošlú odpoveď - kým je sucho, tak väčšina sily pôsobiacej z chodidla na terén je prenášaná na rozhraní spodok chodidla / vrch sandále. Hmm, keby som to nepísal ja, tak tomu asi nerozumiem. :D No, jednoducho - kým je to suché, tak je medzi nohou a sandálou také trenie, že sa noha nepohne dopredu. Ale keď je mokro, tak noha lieta a jediné, čo ju udrží, je práve ten popruh medzi prstami. Celá hmotnosť tak spočíva na ňom a treba dostupovať opatrnejšie.

Takže záver rovnaký ako predošlý - ťahá, keď je mokro.

pod Hromovým v Malej Fatre
Pod Hromovým v Malej Fatre
Drží to dobre na nohe?

Áno, drží. Popruhy sa dajú nastaviť absolútne na mieru, je fixovaná päta, nárt aj špička. Aj napriek výzoru pripomínajúcemu šľapky či žabky majú sandále typu Luna s nimi pramálo spoločného. Vyčerpávajúco som to rozoberal v tomto článku.

Osnica v Malej Fatre
Aj v silnom vetre, keď sa musíte držať tyčky, aby Vás neodvialo, Luny stále držia
Neodierajú ťa tie popruhy?

Áno, stane sa. Sú preto dôležité dve veci. Prvou je správne nastavenie popruhov, na ktoré podľa mňa neexistuje všeobecný recept. Treba si uvedomiť, kde všade sa dajú meniť rozmery (všade :D) a postupne to prispôsobovať - pokráčať, pobehnúť, prenastaviť ... a tak stále dookola. Druhá vec - aj po správnom nastavení sa stále môžu vyskytnúť drobné nepríjemnosti. Popruhy sa používaním neustále trochu menia, prispôsobujú, rotujú a do kontaktu s kožou môžu postupne prísť tvrdšie hrany, výstupky, švy, ... Netreba preto otáľať a akonáhle takéto niečo vznikne, treba to skúsit zastrihnúť, obrúsiť, oblepiť. Často stačí milimetrová úprava a všetko je v poriadku. Jeden tip nájdete aj na spodku tohto článku. Katku ale napríklad jej sandále model Oso odrali zboku nohy iba na úplne prvom sandálkobehu v mokrom zarosenom teréne, inak vôbec.

Špindlerova bouda
Špindlerova bouda v Krkonošiach
Nezakopávaš v tom? Nenarazíš si prsty?

Áno, stane sa. Ale zriedkavo. Pri behu v sandáloch sa zmení technika behu a človek prirodzene začne došľapovať opatrnejšie. Prsty, ktoré majú v sandáloch voľnosť, sa pred dopadom automaticky dvíhajú dohora - to sa nemusíte učiť, to je úplne prirodzené. Dobre to je vidno napríklad na obrázkoch tu. Preto sa väčšina zakopnutí obíde len nárazom prednej časti sandále - prsty sú zodvihnuté o pár cm vyššie. Nepríjemné sú však pohodené vetvy a konáre. Tým, že sú vyššie, sa dá o ne ľahko štrajchnúť prstami - ale väčšinou stačí lepšie pozerať pod nohy.

Nad Strečnom
Vyhliadka nad dedinou Strečno

Pamätihodnejšie nakopnutie som zažil len raz (a to mám v sandáloch za sebou už nejakých 3000 km). Nebolo to však pri došľape, ale po odraze - dopadol som nohou tesne pred nejaký kameň a až ako som ju dvíhal, tak som ho zachytil nechtom na palci. Síce to veľmi nebolelo, ale nechet som mal modrý ešte pár mesiacov. :D

Nedeformuje sa ti v tom noha/klenba? Keď to nemá žiadnu podporu?

Keď chcete, aby Vám narástol a zosilnel biceps, tak si ruku zafixujete ortézou alebo ju necháte voľne pohybovať, robiť zhyby a dvíhať predmety? Asi každému je jasné, že prvá možnosť k pevnému bicepsu viesť nebude. A prečo potom vzniká názor, že keď chcete posilniť svaly a šľachy chodidla, je vhodné ich podoprieť a zafixovať v pevnej obuvi?

Prašivá v Nízkych Tatrách
Prašivá v Nízkych Tatrách, za povšimnutie stojí kontrast obuvi :D

Práveže v klasickej obuvi je noha deformovaná a obmedzovaná, v sandáloch má úplnú voľnosť - klenba môže prirodzene pracovať a posilňovať sa, prsty sa roztiahnu do strán.

Necítiť v tom príliš podklad (hlavne ostré kamene)?

Záleží od modelu. Napríklad Mono sú z veľmi mäkkého a poddajného materiálu, v tých nie sú kamenisté chodníky úplne príjemné. Oso majú na spodku tvrdšiu vrstvu, ale keď silno dopadnete na ostrejší výstupok, vie to zabolieť. Origen sú vyrobené z pneumatiky a v tých môžete v kľude hopsať po žiletkovitých kameňoch.

Chata pod Borišovom
Dobiehanie ku Chate pod Borišovom

Táto otázka vyvstáva často u ľudí so skúsenosťami s minimalistickou/barefoot obuvou, kde trendy smerujú práve k tenučkým podrážkam ( napr. Merrell Trail glove, Vibram Fivefingers ) alebo k hrubým, ale mäkkým ( Altra, Hoka One one ). Môj názor je, že na dobrú spätnú väzbu od terénu podrážka nemusí byť úplne tenká, dôležité je, aby bola tvrdá - informácia o povrchu tak nezaniká v odpruženej vrstve, ale je presne prenesená do chodidla.

Blatnický potok
V Blatnickom potoku
Ako je to s rýchlosťou/objemami?

Toto je zložitá otázka. V prvom rade si treba uvedomiť, že sandále sú niečo, na čo noha "vyspelého európana" nie je zvyknutá. Celý život pučíme svoje chodidlá v tesnej obuvi s opätkami, väčšinu dňa presedíme, vyvážame sa autami, ... Z takejto situácie nie je možné prvýkrát obuť sandále/barefoot obuv/bosé nohy a odbehnúť 100 km. A aj pokiaľ má človek nabehané a pohodlne dá v teniskách maratón pod 3 hodiny, ten istý maratón spočiatku v sandáloch dosť pravdepodobne ani nedokončí.

Ďumbier
Na Ďumbieri

Na Janurkách sme to už veľakrát zdôrazňovali - je potrebný zdravý úsudok, pozorovanie svojho tela a pokora. V sandáloch môžete kľudne dosiahnuť rovnaké objemy a rýchlosti, na aké ste zvyknutí v klasickej obuvi, ale nie okamžite - možno po roku, možno po desiatich. A možno práve vďaka sandálom prídete na to, že na objemoch a rýchlostiach až tak nezáleží.

Bojinac v Paklenici
Bojinac v chorvátskej Paklenici

Tak to by snáď mohlo byť všetko, uvidíme sa na grúňoch (v sandáloch ;)).

P.S. Práve som si uvedomil, že keď si tak prejdete všetky fotky v tomto článku, tak vlastne uvidíte aj všetko moje oblečenie. :D

Luna Origen
Hryzka so zľavou
Objednajte si aktivovanú naturálnu bezlepkovú zmes Hryzka so zľavou 5% s použitím zľavového kódu TNJK01.
Facebook
Instagram

katka.janurka
Instagram
Komentáre:
29-05-2017 12:27

Smrdia menej ako tenisky? :-)
29-05-2017 13:18

Áno, určite. Ale keď sú mokré, neradno k nim približovať nos na menej ako 20 cm. :D
Informovať ma o nových komentároch
© 2018 by Janurky - Peter Janura, Katarína Janurová